Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opintojen ohjauksen yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ammatillisissa perustutkinnoissa

Puuppo, Anni (2025)

 
Avaa tiedosto
PuuppoAnni.pdf (1.086Mt)
Lataukset: 



Puuppo, Anni
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503062602
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, voidaanko opiskelijoiden taustatekijöillä, yhdenvertaisella ja tasa-arvoisella kohtelulla tai niiden puutteella selittää heidän antamiaan arvioita oppilaitoksessa annettavasta opintojen ohjauksesta. Oppilaitoksessa annettavan opintojen ohjauksen tarkasteltavina kohteina oli opintojen ohjauksen riittävyys sekä kokemus opintojen henkilökohtaistamisprosessista. Aikaisemmissa tutkimuksissa näitä kahta aihetta on usein käsitelty yhtenä kohteena, eli opintojen ohjauksena. Tässä tutkimuksessa aiheet haluttiin erottaa toisistaan, ja tutkia niitä omina kohteinaan. Opintojen henkilökohtaistamisprosessi on vähemmän tutkittu aihe, joten sen erottaminen omaksi kohteekseen mahdollisti uuden tiedon tuottamisen ohjaukseen liittyvistä tekijöistä.

Tutkimuksen kohderyhmänä oli ammatillisia perustutkintoja suorittavia opiskelijoita. Aineistona käytettiin Amisbarometri 2024 -kyselyä, johon oli vastannut 13291 kohderyhmään kuuluvaa opiskelijaa ja sitä analysoitiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Opintojen ohjauksen riittävyyteen ja opintojen henkilökohtaistamisprosessiin aikaisemmissa tutkimuksissa yhdistettyjä taustatekijöitä analysoitiin erillisissä malleissa lineaarisella regressioanalyysillä. Opintojen ohjauksen riittävyyden mallissa oli seitsemän kategorista selittävää muuttujaa (ikäryhmä, sukupuoli, äidinkieli, oppilaitoksen AVI-alue, vähemmistöön kuulumisen kokemus, kokemus opettajan syrjivästä käytösestä ja jatko-opintosuunnitelma). Opintojen henkilökohtaistamisen mallissa oli kahdeksan selittävää muuttujaa, joihin kuului edellä mainittujen muuttujien lisäksi kokemus riittämättömästä opintojen ohjauksesta, joka oli myös kategorinen.

Tutkimuksen tulosten mukaan aikaisemman tutkimuksen osoittamilla taustatekijöillä oli yhteys opiskelijan arvioimaan opintojen ohjauksen riittävyyteen sekä opintojen henkilökohtaistamiseen. Analyyseissä esiintyvät erot olivat yleisesti pieniä, mutta on tärkeää huomioida selittävien muuttujien kategorinen tyyppi. Jos vastaajan valitsemat vaihtoehdot erosivat vertailukohteen vastauksista useammassa kuin yhdessä luokassa, muodostui vastaajien välille suurta vaihtelua opintojen ohjaukseen liittyvissä kokemuksissa. Tuloksista voidaan tulkita, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo opintojen ohjauksessa toteutuvat vaihtelevasti, mutta niiden puuttuminen aiheuttaa suurimman eron opiskelijoiden välisissä opintojen ohjauksen kokemuksissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste