Verotuksen näkyvyys : Vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Korventausta, Ilari (2025)
Korventausta, Ilari
2025
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502282504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502282504
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee verojen näkyvyyttä hyödykkeiden kaupankäynnissä. Verojen näkyvyys ei ole ehkä taloustieteellisen tutkimuksen näkyvin osa, mutta se on kuitenkin keskeinen tekijä, joka vaikuttaa merkittävästi kuluttajien käyttäytymiseen. Verojen näkyvyys vaikuttaa siihen, kuinka tietoisia kuluttajat ovat maksamistaan veroista ja miten tämä tietoisuus vaikuttaa heidän kulutuspäätöksiinsä. Verojen näkymättömyys voi toimia piiloverona, jonka kuluttajat jättävät suurelta osin huomiotta.
Vaikka otsikossa keskitytään veron näkyvyyteen, on tärkeää ymmärtää, että tämä käsite ulottuu laajemmalle kuin pelkästään verotukseen. Veron näkyvyys liittyy läheisesti siihen, miten kuluttajat havaitsevat ja reagoivat erilaisiin kustannuksiin, jotka voivat vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä.
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan veron näkyvyyden käsitettä yleisesti, mutta mukana on sovelluksia aiheesta, kuten hintojen osiin jakamisen, haittaverojen ja erilaisten maksutapojen vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen. Näiden aiheiden tarkastelu on olennaista, koska ne vaikuttavat siihen, miten kuluttajat kokevat ja ymmärtävät kokonaiskustannukset, mikä puolestaan vaikuttaa heidän taloudellisiin päätöksiinsä.
Tutkielma osoittaa, että näkyvä vero auttaa kuluttajia tekemään parempia päätöksiä ja arvioimaan kulutuksensa kokonaiskustannuksia tarkemmin. Rajoitettu rationaalisuus ja kognitiivisten kykyjen rajallisuus vaikuttavat kuluttajien kykyyn huomioida verot, mikä voi johtaa virheellisiin kulutuspäätöksiin ja hyvinvoinnin laskuun. Haittaverot, kuten hiili- ja sokerivero, ovat tehokkaita kulutuksen ohjaamisessa ja ylikulutuksen vähentämisessä. Elektroniset maksutavat ja hintojen osiin jakaminen voivat vähentää kuluttajien tietoisuutta maksuista ja johtaa korkeampaan kulutukseen, koska kuluttajat aliarvioivat kokonaiskustannukset.
Vaikka otsikossa keskitytään veron näkyvyyteen, on tärkeää ymmärtää, että tämä käsite ulottuu laajemmalle kuin pelkästään verotukseen. Veron näkyvyys liittyy läheisesti siihen, miten kuluttajat havaitsevat ja reagoivat erilaisiin kustannuksiin, jotka voivat vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä.
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan veron näkyvyyden käsitettä yleisesti, mutta mukana on sovelluksia aiheesta, kuten hintojen osiin jakamisen, haittaverojen ja erilaisten maksutapojen vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen. Näiden aiheiden tarkastelu on olennaista, koska ne vaikuttavat siihen, miten kuluttajat kokevat ja ymmärtävät kokonaiskustannukset, mikä puolestaan vaikuttaa heidän taloudellisiin päätöksiinsä.
Tutkielma osoittaa, että näkyvä vero auttaa kuluttajia tekemään parempia päätöksiä ja arvioimaan kulutuksensa kokonaiskustannuksia tarkemmin. Rajoitettu rationaalisuus ja kognitiivisten kykyjen rajallisuus vaikuttavat kuluttajien kykyyn huomioida verot, mikä voi johtaa virheellisiin kulutuspäätöksiin ja hyvinvoinnin laskuun. Haittaverot, kuten hiili- ja sokerivero, ovat tehokkaita kulutuksen ohjaamisessa ja ylikulutuksen vähentämisessä. Elektroniset maksutavat ja hintojen osiin jakaminen voivat vähentää kuluttajien tietoisuutta maksuista ja johtaa korkeampaan kulutukseen, koska kuluttajat aliarvioivat kokonaiskustannukset.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]