"Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja" : tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Eskelinen, Mervi; Itäkare, Susanna (2020-04-20)
Eskelinen, Mervi
Itäkare, Susanna
20.04.2020
Journal of Early Childhood Education Research (JECER)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131230
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten yhdenvertaisuutta,<br/>tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa<br/>varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla<br/>elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin.<br/>Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa.<br/>Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasaarvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta.<br/>Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää,<br/>konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntetevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [22195]
