"Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja" : tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Eskelinen, Mervi; Itäkare, Susanna (2020-04-20)
Eskelinen, Mervi
Itäkare, Susanna
20.04.2020
Journal of Early Childhood Education Research (JECER)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131230
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten yhdenvertaisuutta,
tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa
varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla
elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa.
Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasaarvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta.
Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää,
konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntetevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.
tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa
varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla
elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa.
Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasaarvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta.
Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää,
konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntetevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19385]