Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • TUNICRIS-julkaisut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • TUNICRIS-julkaisut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja" : tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

Eskelinen, Mervi; Itäkare, Susanna (2020-04-20)

 
Avaa tiedosto
Eskelinen_Itakare_issue9_2.pdf (894.4Kt)
Lataukset: 

URI
https://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2020/04/Eskelinen-Itakare-issue9-2.pdf


Eskelinen, Mervi
Itäkare, Susanna
20.04.2020

Journal of Early Childhood Education Research (JECER)
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131230

Kuvaus

Peer reviewed
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten yhdenvertaisuutta,<br/>tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa<br/>varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla<br/>elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin.<br/>Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa.<br/>Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasaarvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta.<br/>Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää,<br/>konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntetevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.
 
Kokoelmat
  • TUNICRIS-julkaisut [22195]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste