Vertaismentoroinnin hyödyt ja vertaismentoroinnissa tunnistetut kehittämiskohteet: kuvaus perhetukikeskuksen henkilöstön kokemuksista
Östergård-Tulonen, Henrietta; Asikainen, Outi; Himanen, Sari (2024-01-30)
Östergård-Tulonen, Henrietta
Asikainen, Outi
Himanen, Sari
30.01.2024
Tutkiva Hoitotyö
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910296
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus: Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata <br/>perhetukikeskuksen moniammatillisen sosiaali- ja terveydenhuollon <br/>henkilöstön kokemuksia työyhteisössä toteutetusta <br/>vertaismentoroinnista.<br/>Aineisto ja menetelmät: Laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä <br/>lomakkeella. Vastaajina olivat mentorointiparit (n=22), jotka oli <br/>muodostettu perhetukikeskuksessa työskentelevästä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä. Aineisto jäsenneltiin aluksi <br/>teemoittelulla ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.<br/>Tulokset: Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin <br/>vertaismentoroinnin vahvistaneen ammatillista osaamista, <br/>kehittämismyönteisyyttä ja yhteisöllisyyden kokemusta. <br/>Tutkimustulokset korostivat suunnittelun ja johtamisen merkitystä <br/>mentorointiprosessin onnistumisen edellytyksenä.<br/>Päätelmät: Vertaismentorointi on hyvä keino lisätä eri <br/>ammattiryhmien välistä toisen työn tuntemista ja sen myötä <br/>yhteistyön, molemminpuolisen arvostuksen ja oman ammatillisen <br/>osaamisen vahvistumista sekä yhteisten kehittämistarpeiden ja <br/>uusien työn toteuttamisen tapojen tunnistamista. Mentorointi <br/>edellyttää hyvää suunnittelua ja johtamista.<br/>Asiasanat: hoitotyön kehittäminen, mentorointi, oppiminen, <br/>sitoutuminen, työhyvinvointi
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [20161]