Quality Management Maturity Model and Maturity Assessment
Kallio, Siri (2025)
Kallio, Siri
2025
Konetekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Mechanical Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502282493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502282493
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to create a quality management maturity model, to assess the current maturity level of the case company, and to make development suggestions based on the results. Maturity assessment is a good way to identify how well an organisation is currently performing and monitor the progress derived from improvements. Assessing quality management is important in order to continuously deliver better products that meet the rising demands of customers. This thesis was conducted in employment for a Finnish MTO company, referred to as the 'case company'.
The research was completed with a multi-method strategy, combining theoretical information from the literature review and empirical data from workshops and interviews. The literature review focused on existing quality maturity models as well as different frameworks for quality management and maturity model development. The model was created by combining parts of existing models, ISO 9001 standard requirements, quality management award criteria and workshop results. This resulted in an eight-dimension model, with each dimension having 5-8 components assessed on a six-level criteria scale.
The assessment identified strengths and improvement opportunities in the case company’s quality management system. The goal of the case company is to improve all the components of the maturity model, which received a below-average score. This way, resources are allocated to areas of improvement where they have the most effect.
Using multiple research methods enhanced the reliability of this study by reducing the possibility of bias; however, the limited testing of the model may affect the results. Its accuracy is supported by the theoretical background, and verification by an industry professional. The maturity model was designed for the case company, but it could be used in similar organisations with small modifications. Overall, the maturity model provides a comprehensive framework for evaluating the quality management maturity of the case company. Tämän diplomityön tarkoitus oli luoda laadunhallinnan kypsyysmalli, arvioida nykyinen kohdeyrityksen kypsyystaso ja tehdä sen perusteella kehitysehdotuksia. Kypsyyden arviointi on hyvä tapa oppia ymmärtämään, kuinka hyvin järjestelmä toimii ja valvoa parannusten edistymistä. Laadunhallinnan arviointi on tärkeää yritykselle, jotta se pystyy tuottamaan aina parempia tuotteita ja täyttämään asiakkaiden kasvavat vaatimukset. Tämä työ tehtiin työsuhteessa suomalaiselle MTO-yritykselle, jota kutsutaan tässä työssä kohdeyritykseksi.
Tässä tutkimuksessa käytettiin monimenetelmästrategiaa, joka yhdistää kirjallisuuskatsauksessa saadun teoreettisen tiedon ja työpajojen sekä haastattelujen empiirisen datan. Kirjallisuuskatsaus keskittyi nykyisiin laadunhallinnan kypsyysmalleihin ja erilaisiin laadunhallinnan tunnettuihin käytäntöihin sekä kypsyysmallien kehittämiseen. Malli tehtiin yhdistämällä osia nykyisistä laadunhallinnan kypsyysmalleista, ISO 9001 -standardin vaatimuksia, laatupalkintojen kriteerejä ja työpajojen tuloksia. Tämä johti malliin, joka jaettiin kahdeksaan eri ryhmään, joilla on 5-8 komponenttia ja jotka arvioidaan kuusiportaisella asteikolla.
Arvion avulla tunnistettiin kohdeyrityksen laatujärjestelmän vahvuuksia ja parannusmahdollisuuksia. Kohdeyrityksen tavoitteena on parantaa kaikkia kypsyysmallin komponentteja, jotka saivat keskivertoa huonomman arvosanan arviossa. Näin resurssit saadaan kohdistettua tärkeimpiin parannuksen kohteisiin, jossa niillä on suurin vaikutus.
Useiden tutkimusmenetelmien käyttäminen lisäsi tämän työn luotettavuutta vähentämällä menetelmien puolueellisuutta, mutta mallin rajallinen testaus saattaa vaikuttaa sen antamiin lopputuloksiin. Mallin tarkkuutta tukee sen pohjautuminen teoreettiseen tietoon ja alan ammattilaisen tekemä arviointi. Tämä kypsyysmalli on suunniteltu kohdeyrityksen käyttöön, mutta sitä voidaan käyttää myös muissa vastaavissa organisaatioissa pienin muutoksin. Kaiken kaikkiaan malli toimii kattavana työkaluna arvioimaan laadunhallinnan kypsyyttä kohdeyrityksessä.
The research was completed with a multi-method strategy, combining theoretical information from the literature review and empirical data from workshops and interviews. The literature review focused on existing quality maturity models as well as different frameworks for quality management and maturity model development. The model was created by combining parts of existing models, ISO 9001 standard requirements, quality management award criteria and workshop results. This resulted in an eight-dimension model, with each dimension having 5-8 components assessed on a six-level criteria scale.
The assessment identified strengths and improvement opportunities in the case company’s quality management system. The goal of the case company is to improve all the components of the maturity model, which received a below-average score. This way, resources are allocated to areas of improvement where they have the most effect.
Using multiple research methods enhanced the reliability of this study by reducing the possibility of bias; however, the limited testing of the model may affect the results. Its accuracy is supported by the theoretical background, and verification by an industry professional. The maturity model was designed for the case company, but it could be used in similar organisations with small modifications. Overall, the maturity model provides a comprehensive framework for evaluating the quality management maturity of the case company.
Tässä tutkimuksessa käytettiin monimenetelmästrategiaa, joka yhdistää kirjallisuuskatsauksessa saadun teoreettisen tiedon ja työpajojen sekä haastattelujen empiirisen datan. Kirjallisuuskatsaus keskittyi nykyisiin laadunhallinnan kypsyysmalleihin ja erilaisiin laadunhallinnan tunnettuihin käytäntöihin sekä kypsyysmallien kehittämiseen. Malli tehtiin yhdistämällä osia nykyisistä laadunhallinnan kypsyysmalleista, ISO 9001 -standardin vaatimuksia, laatupalkintojen kriteerejä ja työpajojen tuloksia. Tämä johti malliin, joka jaettiin kahdeksaan eri ryhmään, joilla on 5-8 komponenttia ja jotka arvioidaan kuusiportaisella asteikolla.
Arvion avulla tunnistettiin kohdeyrityksen laatujärjestelmän vahvuuksia ja parannusmahdollisuuksia. Kohdeyrityksen tavoitteena on parantaa kaikkia kypsyysmallin komponentteja, jotka saivat keskivertoa huonomman arvosanan arviossa. Näin resurssit saadaan kohdistettua tärkeimpiin parannuksen kohteisiin, jossa niillä on suurin vaikutus.
Useiden tutkimusmenetelmien käyttäminen lisäsi tämän työn luotettavuutta vähentämällä menetelmien puolueellisuutta, mutta mallin rajallinen testaus saattaa vaikuttaa sen antamiin lopputuloksiin. Mallin tarkkuutta tukee sen pohjautuminen teoreettiseen tietoon ja alan ammattilaisen tekemä arviointi. Tämä kypsyysmalli on suunniteltu kohdeyrityksen käyttöön, mutta sitä voidaan käyttää myös muissa vastaavissa organisaatioissa pienin muutoksin. Kaiken kaikkiaan malli toimii kattavana työkaluna arvioimaan laadunhallinnan kypsyyttä kohdeyrityksessä.