Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin
Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma (2022)
Kortesalmi, Marja-Kaisa
Perkkilä, Päivi
Joutsenlahti, Jorma
2022
LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209378
https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212209378
Kuvaus
Non peer reviewed
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [20161]