Varsinainen minä ja henkisyys ekososiaalisen kasvatusfilosofian aspekteina
Pulkki, Jani (2020-03-20)
Pulkki, Jani
20.03.2020
Kasvatus
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012038466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202012038466
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Tämä artikkeli on fenomenologinen tutkimus Erik Ahlmanin varsinaisen minän ja Lauri Rauhalan henkisyyden ja henkisen kasvun ajatuksista. Artikkelin päätehtävänä on teoretisoida varsinaista minää ja henkisyyttä, jotka nähdään ekososiaalisen kasvatusfilosofian aspekteina. Varsinaisen minän ja henkisyyden ajatuksista etsitään apua aikakautemme ekokriisien ratkaisemiseen ja idullansa olevan ekososiaalisen kasvatusfilosofian muotoiluun. Ekososiaalisessa kasvatusajattelussa yhdistyvät ekologiset ja sosiaaliset huolet sekä ekososiaalisen tietoisuuden edistäminen. Materialistisesta jälkimaterialistiseen yhteiskuntaan siirtymistä helpottava ekososiaalinen tietoisuus edellyttää kasvatuksen teoretisointia, jossa ei nojata vain arkiseen (empiiriseen) minuuden ideaan. Varsinaisen minän, henkisyyden ja henkisen kehityksen filosofinen tarkastelu valaisee ekososiaalisen tietoisuuden syntyehtoja. Varsinaisen minän näkökulmasta henkisen kasvun ytimeksi kiteytyy arkisen minän ja varsinaisen minän toiminnallisen yhteyden luominen ja vahvistaminen: varsinaisen minän integroituminen kokonaispersoonallisuuden funktionaaliseksi osaksi.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [20036]