Diagrammit ja niihin liittyvät ohjeistukset: systemaattinen katsaus yläkoulun oppikirjoihin
Hynynen, Laura; Hirvonen, Helka; Kiili, Kristian; Muukkonen, Petteri (2024)
Hynynen, Laura
Hirvonen, Helka
Kiili, Kristian
Muukkonen, Petteri
2024
Ainedidaktiikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501281733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501281733
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Diagrammien lukutaito on tärkeä taito nyky-yhteiskunnassa. Vaikka perusopetuksen yleisissä tavoitteissa monilukutaidon ja kriittisen ajattelun kehittyminen ovat selkeästi esillä, käsitellään diagrammeja tavoitteissa hyvin vähän. Oppikirjat peilaavat opetuksen sisältöjä, minkä takia olemme tehneet systemaattisen katsauksen yläkoulun oppikirjoihin. Tarkastelimme eri oppiaineiden oppikirjoista diagrammien lukumäärää, niiden tyyppejä, opetuksellisia tehtäviä sekä tehtävissä edellytettyä diagrammien lukemisen tasoja. Tulosten perusteella diagrammeilla on pääosin vain lisätietoa käsiteltävään teemaan antava tavoite, kun taas diagrammien lukemista, tuottamista tai kriittistä tarkastelua opetetaan vain vähän. Useimmiten oppikirjoissa edellytetään melko yksinkertaista diagrammin lukemista. Eri oppiaineista erityisesti matematiikalla ja maantiedolla on suurin rooli yläkoulun aikaisessa diagrammiopetuksessa. Jotta diagrammien kriittinen ja soveltava lukeminen yleistyisi oppikirjoissa, tulisi sitä tuoda vahvemmin esiin opetussuunnitelmien tavoitteissa.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19385]