Romantiikka lukion kirjallisuudenopetuksessa: Kirjallisuushistorian pelkistyminen vuoden 2019 opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissa
Niskakangas, Jenna; Rättyä, Kaisu (2024-12-18)
Niskakangas, Jenna
Rättyä, Kaisu
18.12.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502072072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502072072
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan lukion kirjallisuudenopetuksessa käytettäviä oppikirjoja toisaalta kirjallisuudentutkimuksen kautta ja toisaalta didaktisen transposition näkökulmasta. Artikkelissa keskitytään oppikirjoissa esitettyyn kotimaisen kirjallisuushistorian romantiikaksi kutsuttavaan tyylikauteen ja siihen, miten oppikirjoissa esitetty kirjailija- ja lajikaanon näyttäytyvät suhteessa uusimpaan tutkimukseen. Tutkimusaineistona on kaksi lukion oppikirjasarjaa: Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus (Otava, 2021) ja Loisto. Lukion suomen kieli ja kirjallisuus (Sanoma Pro Oy, 2021). Tutkimustulosten mukaan oppikirjasarjoissa yksinkertaistetaan kotimaista romantiikan kirjallisuutta ja niissä esitetty kotimaisen romantiikan kaanon on suppea. Didaktisen transposition prosessin ymmärtäminen auttaa arvioimaan kirjallisuushistorian tyylikausipainotteista esittämistapaa ja kotimaisen romantiikan kirjallisuuden yksinkertaistamista kansallisromantiikaksi. Tutkimustulokset voivat auttaa uusien opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien tuottamisessa.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19370]