Muuttuva asiakkuus, asiakaskategoriat ja asiakkaan toimijuus kehitysvammahuollon ammattilaisten puheessa
Ylisassi, Hilkka; Weiste, Elina; Sinervo, Leini; Kurki, Anna-Leena; Toiviainen, Hanna; Clottes Heikkilä, Heli; Käpykangas, Sari (2023)
Ylisassi, Hilkka
Weiste, Elina
Sinervo, Leini
Kurki, Anna-Leena
Toiviainen, Hanna
Clottes Heikkilä, Heli
Käpykangas, Sari
2023
Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310048635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310048635
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Ammattilaiset rakentavat puheessaan asiakkaistaan kategorioita, jotka mahdollistavat erilaisia asiakkaan toimijuuksia. Artikkeli tutkii kehitysvammahuollon ammattilaisten puheessa rakentuvia asiakaskuvia etnometodologisen jäsenkategoria-analyysin avulla ja aineistona on ammattilaisten haastattelut. Analyysi tuotti kahdeksan jäsenkategoriaa, joiden toimijuusanalyysistä rakentui kolme asiakaskuvaa. Niistä passiivinen, vailla toimijuutta oleva asiakaskuva on väistyvä. Aktiivisen asiakkaan toimijuus määrittyy asiakkaan itsensä tai ammattilaisen kautta, tai se voi olla yhteismäärittynyttä. Uudelleenmuotoutuva asiakaskuva luo näkemystä asiakkaasta oman elämänsä toimijana, mutta toimijuus on jännitteistä ja sen mahdollisuuksia ja rajoja etsitään. Tulosten perusteella kehitysvammahuollon uudistuksessa julkituotu näkemys asiakkaasta aktiivisena toimijana on saanut jalansijaa, mutta kokonaisuutena asiakaskuva on monikerroksinen ja jännitteinen. Asiakaskuvat myös suuntaavat toimintaa, joten työyhteisöissä on tarpeen käydä keskustelua asiakkaan roolista – mieluiten yhdessä asiakkaiden kanssa.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [20161]