Digitaaliset tekstitaidot ovat lasten perusoikeus
Kiili, Carita; Sulkunen, Sari (2023-03)
Kiili, Carita
Sulkunen, Sari
03 / 2023
Kielikukko
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305316338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305316338
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Digitaalisilla tekstitaidoilla (digital literacies) viitataan monipuolisiin luku-, kirjoitus- ja viestintä- taitoihin ja -käytänteisiin, joita tarvitaan digitaalisissa ympäristöissä toimimiseen ja aktiiviseen osallisuuteen lähiyhteisöissä ja yhteiskunnassa. Digitaalisille ympäristöille on ominaista monime- diaisuus, monimodaalisuus, monikielisyys, globaalisuus, vuorovaikutteisuus ja kriittisyyden vaade. Lisäksi digitaalisuus läpäisee eri elämänpiirit: kasvatuksen, koulutuksen, työelämän ja vapaa-ajan. Kaikille kansalaisille onkin taattava yhdenvertaiset mahdollisuudet digitaalisten tekstitaitojen ke- hittämiseen. Erityistä huolta tulee pitää haavoittuvassa asemassa olevien kansalaisten, kuten las- ten, digitaalisten tekstitaitojen tukemisesta. Näistä lähtökohdista syntyi ELINET-verkoston kannan- otto ”Digitaaliset tekstitaidot ovat lasten perusoikeus”, jonka sisällön esittelemme seuraavaksi.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [20153]