Enhancing Data Analytics Capabilities for Value Realization in Organizations
Madhala, Prashanth (2025)
Madhala, Prashanth
Tampere University
2025
Teknis-taloudellinen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3834-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3834-3
Tiivistelmä
Digitalisaatio on johtanut erilaisista lähteistä saatavan datan lisääntymiseen. Vaikka teknologia on keskeinen elementti menestyvässä digitaalisessa liiketoiminnassa, myös datan rooli on elintärkeä ja organisaatioiden tulisikin kehittää tapoja datan parempaan hyödyntämiseen. Organisaatiot voivat luoda liiketoiminta-arvoa hyödyntämällä eri lähteistä saatavaa dataa. Sillä ei ole merkitystä, millä toimialalla organisaatio toimii; tärkeää on strateginen näkemys datan muuntamisesta organisaation arvoksi.
Siksi kyse on siitä, onko organisaatiolla kykyä hyödyntää resurssejaan, erityisesti dataan liittyviä resursseja, luodakseen arvoa ja ylläpitääkseen kilpailuetua liiketoiminnassa. Samoin kuin organisaatiot tarvitsevat erilaisia kyvykkyyksiä erilaisten näkökulmien käsittelyyn, ne tarvitsevat myös data-analytiikan kyvykkyyksiä (DAC) hyödyntääkseen dataa ja analytiikkaa liiketoiminta-arvon luomiseksi. Luotu arvo voi tarkoittaa esimerkiksi liiketoimintamallien muutoksia, asiakastyytyväisyyden varmistamista, operatiivisen tehokkuuden parantamista, organisaation kannattavuuden ja suorituskyvyn tehostamista tai palvelun vaikuttavuuden parantamista. Kaikki organisaatiot eivät kuitenkaan onnistu hyödyntämään data-analytiikan kyvykkyyksiä liiketoiminnassaan parhaalla mahdollisella tavalla. Organisaatiot kohtaavat monia haasteita datan hyödyntämisessä, mukaan lukien datan laatuongelmat, osaavan henkilöstön puute, kulttuurinen epäyhtenäisyys ja muut johtamiseen liittyvät haasteet. Organisaatiot tarvitsevatkin tutkittua tietoa siitä, miten näitä haasteita voidaan ratkaista hyödyntämällä data-analytiikan kyvykkyyksiä (DAC) liiketoiminnassa.
Tämä väitöskirja pyrkii lisäämään ymmärrystä organisaatioiden DAC:ien roolista liiketoiminta-arvon luomisessa. Lukuisat tutkimukset ovat selvittäneet resurssivaatimuksia data-analytiikan kyvykkyyksien rakentamisessa ja sen vaikutuksia organisaatioiden liiketoimintatuloksiin. Nämä tutkimukset ovat ensisijaisesti kuitenkin keskittyneet siihen, mitä resursseja tarvitaan DAC:ien rakentamiseen, pikemminkin kuin siihen, miten niitä hyödynnetään liiketoiminnassa. Aiempi kirjallisuus ei ole syventynyt sellaisiin näkökohtiin kuten resurssien laatuun, resurssien vuorovaikutukseen ja resurssien yhteisvaikutuksiin liittyen DAC:ien parantamiseen. Erityisesti DAC:ien komponenteista, näiden komponenttien välisestä vuorovaikutuksesta ja arvon realisoitumisesta on puutteellisesti tutkimustietoa olemassa. Siksi tarvitaan kattavaa ymmärrystä siitä, miten resursseja voidaan yhdistää ja hyödyntää data-analytiikan kyvykkyyksien parantamiseksi. Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten liiketoimintaorganisaatiot voivat parantaa data-analytiikan kyvykkyyksiään arvon realisoimiseksi?
Vastatakseen edellä mainittuun tutkimuskysymykseen tämä väitöskirja soveltaa tulkitsevaa tutkimusfilosofista lähestymistapaa ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus koostuu viidestä julkaisuista, joista kolme on konferenssiartikkelia ja kaksi lehtiartikkelia. Kaikki viisi julkaisua ovat kvalitatiivisia tutkimuksia, sisältäen tapaustutkimuksen ja haastattelututkimuksia. Tapaustutkimus keskittyi valmistavan teollisuuden kontekstiin, kun taas muut neljä keskittyivät useaan eri toimialaan, kuten terveydenhuolto, rakentaminen ja IT-konsultointipalvelut. Haastattelut olivat ensisijainen tiedonkeruumenetelmä, ja niihin osallistui asiantuntijoita, joiden päivittäinen työ liittyy läheisesti datan ja data-analytiikan hyödyntämiseen liiketoiminnassa.
Väitöskirja tunnistaa tietojärjestelmäkyvykkyydet, olemassa olevan organisaatiokulttuurin ja dataan liittyvien resurssien laadun DAC:ien keskeisiksi komponenteiksi. Lisäksi DAC-komponenttien vuorovaikutus luokitellaan sosiotekniseksi ilmiöksi, jossa nämä komponentit toimivat yhdessä arvon luomiseksi. Lisäksi väitöskirja osoittaa, kuinka nämä vuorovaikutukset johtavat oppimiseen eri organisaatiotasoilla, kuten yksilö-, ryhmä- ja organisaatiotasolla, mikä edelleen edistää DAC:ien parantamista. Lopuksi väitöskirja osoittaa, että arvo realisoituu parantuneen liiketoimintasuorituskyvyn, dataohjautuneen kulttuurin muodostumisen ja digitaalisten palveluiden kehittämisen kautta. Nämä arvot voidaan myös luokitella eri arvolajeihin.
Väitöskirja tuottaa teoreettisen kontribuution tietojärjestelmätiede- (IS) ja DAC-kirjallisuuteen. Se osoittaa, kuinka data-analytiikan kyvykkyyksiä voidaan parantaa arvon realisoimiseksi, erityisesti tunnistamalla DAC-komponentit ja niiden vuorovaikutukset arvonluontiprosessissa. Tämän väitöskirjan havainnot tarjoavat ohjeita organisaatioille DAC-komponenttien tunnistamiseen, niiden kokonaisvaltaiseen parantamiseen ja niiden hyödyntämiseen arvon realisoimiseksi liiketoiminnassa. Organisaatiot voivat hyödyntää tämän väitöskirjan tuloksia perustana, jonka avulla ne voivat parantaa data-analytiikan kyvykkyyksiään arvon realisoimiseksi liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa tätä aihetta voitaisiin tutkia hyödyntämällä myös kvantitatiivisia menetelmiä ja lisäksi tulevassa tutkimuksessa voitaisiin tutkia tarkemmin tietyn kokoisia ja tiettyjä toimialoja edustavia organisaatioita.
Siksi kyse on siitä, onko organisaatiolla kykyä hyödyntää resurssejaan, erityisesti dataan liittyviä resursseja, luodakseen arvoa ja ylläpitääkseen kilpailuetua liiketoiminnassa. Samoin kuin organisaatiot tarvitsevat erilaisia kyvykkyyksiä erilaisten näkökulmien käsittelyyn, ne tarvitsevat myös data-analytiikan kyvykkyyksiä (DAC) hyödyntääkseen dataa ja analytiikkaa liiketoiminta-arvon luomiseksi. Luotu arvo voi tarkoittaa esimerkiksi liiketoimintamallien muutoksia, asiakastyytyväisyyden varmistamista, operatiivisen tehokkuuden parantamista, organisaation kannattavuuden ja suorituskyvyn tehostamista tai palvelun vaikuttavuuden parantamista. Kaikki organisaatiot eivät kuitenkaan onnistu hyödyntämään data-analytiikan kyvykkyyksiä liiketoiminnassaan parhaalla mahdollisella tavalla. Organisaatiot kohtaavat monia haasteita datan hyödyntämisessä, mukaan lukien datan laatuongelmat, osaavan henkilöstön puute, kulttuurinen epäyhtenäisyys ja muut johtamiseen liittyvät haasteet. Organisaatiot tarvitsevatkin tutkittua tietoa siitä, miten näitä haasteita voidaan ratkaista hyödyntämällä data-analytiikan kyvykkyyksiä (DAC) liiketoiminnassa.
Tämä väitöskirja pyrkii lisäämään ymmärrystä organisaatioiden DAC:ien roolista liiketoiminta-arvon luomisessa. Lukuisat tutkimukset ovat selvittäneet resurssivaatimuksia data-analytiikan kyvykkyyksien rakentamisessa ja sen vaikutuksia organisaatioiden liiketoimintatuloksiin. Nämä tutkimukset ovat ensisijaisesti kuitenkin keskittyneet siihen, mitä resursseja tarvitaan DAC:ien rakentamiseen, pikemminkin kuin siihen, miten niitä hyödynnetään liiketoiminnassa. Aiempi kirjallisuus ei ole syventynyt sellaisiin näkökohtiin kuten resurssien laatuun, resurssien vuorovaikutukseen ja resurssien yhteisvaikutuksiin liittyen DAC:ien parantamiseen. Erityisesti DAC:ien komponenteista, näiden komponenttien välisestä vuorovaikutuksesta ja arvon realisoitumisesta on puutteellisesti tutkimustietoa olemassa. Siksi tarvitaan kattavaa ymmärrystä siitä, miten resursseja voidaan yhdistää ja hyödyntää data-analytiikan kyvykkyyksien parantamiseksi. Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten liiketoimintaorganisaatiot voivat parantaa data-analytiikan kyvykkyyksiään arvon realisoimiseksi?
Vastatakseen edellä mainittuun tutkimuskysymykseen tämä väitöskirja soveltaa tulkitsevaa tutkimusfilosofista lähestymistapaa ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus koostuu viidestä julkaisuista, joista kolme on konferenssiartikkelia ja kaksi lehtiartikkelia. Kaikki viisi julkaisua ovat kvalitatiivisia tutkimuksia, sisältäen tapaustutkimuksen ja haastattelututkimuksia. Tapaustutkimus keskittyi valmistavan teollisuuden kontekstiin, kun taas muut neljä keskittyivät useaan eri toimialaan, kuten terveydenhuolto, rakentaminen ja IT-konsultointipalvelut. Haastattelut olivat ensisijainen tiedonkeruumenetelmä, ja niihin osallistui asiantuntijoita, joiden päivittäinen työ liittyy läheisesti datan ja data-analytiikan hyödyntämiseen liiketoiminnassa.
Väitöskirja tunnistaa tietojärjestelmäkyvykkyydet, olemassa olevan organisaatiokulttuurin ja dataan liittyvien resurssien laadun DAC:ien keskeisiksi komponenteiksi. Lisäksi DAC-komponenttien vuorovaikutus luokitellaan sosiotekniseksi ilmiöksi, jossa nämä komponentit toimivat yhdessä arvon luomiseksi. Lisäksi väitöskirja osoittaa, kuinka nämä vuorovaikutukset johtavat oppimiseen eri organisaatiotasoilla, kuten yksilö-, ryhmä- ja organisaatiotasolla, mikä edelleen edistää DAC:ien parantamista. Lopuksi väitöskirja osoittaa, että arvo realisoituu parantuneen liiketoimintasuorituskyvyn, dataohjautuneen kulttuurin muodostumisen ja digitaalisten palveluiden kehittämisen kautta. Nämä arvot voidaan myös luokitella eri arvolajeihin.
Väitöskirja tuottaa teoreettisen kontribuution tietojärjestelmätiede- (IS) ja DAC-kirjallisuuteen. Se osoittaa, kuinka data-analytiikan kyvykkyyksiä voidaan parantaa arvon realisoimiseksi, erityisesti tunnistamalla DAC-komponentit ja niiden vuorovaikutukset arvonluontiprosessissa. Tämän väitöskirjan havainnot tarjoavat ohjeita organisaatioille DAC-komponenttien tunnistamiseen, niiden kokonaisvaltaiseen parantamiseen ja niiden hyödyntämiseen arvon realisoimiseksi liiketoiminnassa. Organisaatiot voivat hyödyntää tämän väitöskirjan tuloksia perustana, jonka avulla ne voivat parantaa data-analytiikan kyvykkyyksiään arvon realisoimiseksi liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa tätä aihetta voitaisiin tutkia hyödyntämällä myös kvantitatiivisia menetelmiä ja lisäksi tulevassa tutkimuksessa voitaisiin tutkia tarkemmin tietyn kokoisia ja tiettyjä toimialoja edustavia organisaatioita.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4967]