Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

B2B tukkukaupan digitalisaatio: verkkokaupan vaikutukset asiakastyytyväisyyteen ja tehokkuuteen

Kuosmanen, Heikki (2025)

 
Avaa tiedosto
KuosmanenHeikki.pdf (1.933Mt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Kuosmanen, Heikki
2025

Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502242395
Tiivistelmä
Digitalisaatio on nykyisin megatrendi myös myynnissä. Sähköinen kaupankäynti, erityisesti verkkokauppojen käyttö on yleistynyt merkittävästi perinteisten tilauskanavien rinnalla. Verkkokauppa tarjoaa monia etuja, kuten mahdollisuuksia tehdä ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta, tehokkuuden lisääntymisen sekä paremman ymmärryksen asiakaskäyttäytymisestä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää verkkokaupan käyttöönoton vaikutuksia tutkimuksen toimeksiantajayrityksen ja sen asiakkaiden välisessä kaupankäynnissä sekä tunnistaa kehitysmahdollisuuksia järjestelmässä. Verkkokauppa otettiin käyttöön, parantamaan tilausten käsittelyä, vähentämään virheitä ja tarjoamaan asiakkaille parempia ja nykyaikaisia työkaluja tilausten ja saldo- sekä hintatietojen hallintaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelu tutkimuksena, jossa kerättiin aineistoa haastattelemalla asiakkaita kasvokkain heidän toimitiloissaan.

Tulokset osoittivat, että verkkokauppa on merkittävästi nopeuttanut tilaustenkäsittelyä ja vähentänyt virheitä verrattuna perinteisiin tilauskanaviin. Asiakkaat kokivat verkkokaupan selkeäksi ja helpoksi käyttää. Tärkeimmiksi hyödyiksi nousivat verkkokaupasta saatavat kattavat tuotetiedot, tilauksesta välittömästi saatu tilausvahvistus sekä reaaliaikaiset saldo- ja hintatiedot. Verkkokauppa on pääpirteittäin täyttänyt asiakkaiden odotukset ja vahvistanut toimeksiantajayrityksen kilpailukykyä.

Haastatteluista nousi kuitenkin esiin kehitysalueita. Suurimmat kehityskohteet liittyvät verkkokaupan käyttöliittymän parantamiseen, kuten tiedon jäsentelyn selkeyttämiseen ja pienien yksityiskohtien, kuten toimituspäivän lisäämiseen myyntidokumenteille. Myös raportointityökalujen lisäämistä järjestelmään pidettiin haluttuna uutena ominaisuutena.

Yhtenä tutkimuksen osa-alueena oli myös ERP-järjestelmien integraatio. Tutkimuksen perusteella integraatio herätti pientä kiinnostusta, mutta siitä ei katsottu haastateltavien piirissä olevan suurta merkitystä työajan säästämiseksi ja kustannushyötysuhde koettiin pieneksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3567]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste