TikTokin ADHD-representaatioita käsittelevien tutkimusten teemat ja lähestymistavat
Ollila, Jenny (2025)
Ollila, Jenny
2025
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502232378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502232378
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksessani kuvailen ADHD-representaatioita käsittelevien vertaisarvoitujen artikkeleiden keskeisiä teemoja ja lähestymistapoja. Aineiston hakuvaiheessa kävi ilmi, että ADHD:sta ja sosiaalisesta mediasta on paljon saatavilla lääketieteen, psykologian ja psykiatrian vertaisarvioitua tutkimusta. Mediatutkimuksen opiskelijana minua kiinnosti, minkälaista tutkimusta ADHD:sta on tehty mediatutkimuksen kentällä. Rajaamalla tutkimukseni TikTokin ADHD-representaatioihin oli minun mahdollista löytää eri tutkimusalojen mediatutkimukseen keskittyviä vertaisarvioituja artikkeleita. Aineistoksi valikoitui yhteensä viisi vertaisarvoitua tutkimusta. Jokaisessa artikkelissa oli löydettävissä muista artikkeleista eroava teema, mutta aineiston teemat myös täydensivät ja haastoivat muissa artikkeleissa esiin tuotuja näkökulmia. Aineiston teemoiksi analyysissä nousi: tiedon laatu, identiteetti, affordanssien ja algoritmin vaikutukset, itsetehdyt diagnoosit sekä saavutettavuus. Aineistoa analysoidessa tein havainnon, että aineistossa tarjottiin lääketieteelliselle lähestymistavalle vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]