Young People Participating in Society : Cultural, Political and Economic Perspectives on Youth Culture Sticker Art in St. Petersburg
Vasileva, Nadezhda (2025)
Vasileva, Nadezhda
Tampere University
2025
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3820-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3820-6
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan tavoitteena on pohtia vaihtoehtoisen nuorisokulttuurin roolia nuorten etsiessä tapoja elää ja toimia mielekkäästi epädemokraattisessa yhteiskunnassa, joka koetaan usein epäoikeudenmukaiseksi, tukahduttavaksi ja alistavaksi. Tutkin empiirisesti tarrataiteilijoiden yhteisöä Pietarissa (Venäjä) vuosina 2016-2021 kerätyn etnografisen aineiston pohjalta.
Tee-se-itse (DIY) ja vaihtoehtoiset nuorisokulttuurit nähdään usein tiloina, joissa nuoret voivat löytää samanmielisiä ikätovereita, luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja kyseenalaistaa vallitsevia normeja, arvoja ja elämäntapoja. Tämä johtaa siihen, että normatiivinen valtavirtayhteiskunta ja auktoriteetit tulkitsevat nuorisokulttuureille ominaisia esteettisiä ja tyylillisiä ilmaisuja usein poikkeavuuksina tai moraalisina, symbolisina tai jopa oikeudellisina uhkina. Tarrataide on vähemmän tunnettu ja vähemmän “poikkeava” graffiti- ja katutaiteen ilmentymä, jonka käytäntönä on luoda ja levittää urbaaniin tilaan liimattavia, muoville tai tavalliselle paperille tehtyjä tarroja. Tarroissa voi olla hahmo, ”tagi”, iskulause tai mitä tahansa muuta tarran kokoon sopivaa. Taiteilijat kiinnittävät yleensä tarroja erilaisille pinnoille kaupunkitilassa ja jakavat tarroista kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa. Pietarin katutaidetta ja graffitia koskevan nollatoleranssipolitiikan kontekstissa tarrat ovat sopivan pieniä ja saatavilla olevia välineitä luovuuden harjoittamiseen, itseilmaisuun ja kaupunkitilan uudelleen määrittelyyn.
Tutkimus tarkastelee tarrataiteeseen liittyvän kulttuurin ja ei-demokraattisen yhteiskunnan sosiaalisten rakenteiden välisiä suhteita ja sitä, kuinka nämä suhteet vaikuttavat yksittäisten nuorten elämäntarinoihin. Pyrin löytämään tarrataiteesta innostuneiden ja verkostoituneiden nuorten yhteisöstä sekä kollektiivisesti jaettuja että yksilöllisiä kokemuksia sosiaalisesta, poliittisesta, taloudellisesta ja kulttuurisesta osallistumisesta. Teoreettisesti tutkimus lähestyy tarrataiteilijoiden suhdetta yhteiskuntaan nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen näkökulmasta. Väitöskirjassa määritellään yhteiskunnallinen osallistuminen dynaamisena, affektiivisena ja relationaalisena sitoutumisena ja irrottautumisena suhteessa puhetapoihin sekä formaaleihin ja non-formaaleihin instituutioihin. Osallistumista voidaan ilmaista sekä toiminnan että vetäytymisen kautta. Tutkimus painottaa nuorten näkökulmaa ja lähestyy yhteiskunnallista osallistumista kriittisesti huomioiden normatiiviset määritelmät “hyvästä kansalaisesta”.
Väitöskirja koostuu kolmesta vertaisarvioidusta artikkelista ja johdantokappaleesta, jossa esitellään yhteenveto näistä julkaisuista ja liitetään ne laajempaan akateemiseen keskusteluun. Ensimmäisessä artikkelissa tarkastellaan, kuinka tarrataideaktivismiin osallistuminen ilmentää taiteilijoiden kulttuurista mielikuvitusta ja sitä kautta kiinnittymistä kaupunkiyhteisöön. Toisessa artikkelissa tutkitaan tarrataiteeseen sitoutumisen sekä työllisyyden ja taloudellisen osallistumisen välistä suhdetta. Kolmas artikkeli keskittyy tarrataiteen nuorisokulttuurin poliittisuuteen ja tarrataiteilijoiden poliittisiin subjektiviteetteihin.
Tee-se-itse (DIY) ja vaihtoehtoiset nuorisokulttuurit nähdään usein tiloina, joissa nuoret voivat löytää samanmielisiä ikätovereita, luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja kyseenalaistaa vallitsevia normeja, arvoja ja elämäntapoja. Tämä johtaa siihen, että normatiivinen valtavirtayhteiskunta ja auktoriteetit tulkitsevat nuorisokulttuureille ominaisia esteettisiä ja tyylillisiä ilmaisuja usein poikkeavuuksina tai moraalisina, symbolisina tai jopa oikeudellisina uhkina. Tarrataide on vähemmän tunnettu ja vähemmän “poikkeava” graffiti- ja katutaiteen ilmentymä, jonka käytäntönä on luoda ja levittää urbaaniin tilaan liimattavia, muoville tai tavalliselle paperille tehtyjä tarroja. Tarroissa voi olla hahmo, ”tagi”, iskulause tai mitä tahansa muuta tarran kokoon sopivaa. Taiteilijat kiinnittävät yleensä tarroja erilaisille pinnoille kaupunkitilassa ja jakavat tarroista kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa. Pietarin katutaidetta ja graffitia koskevan nollatoleranssipolitiikan kontekstissa tarrat ovat sopivan pieniä ja saatavilla olevia välineitä luovuuden harjoittamiseen, itseilmaisuun ja kaupunkitilan uudelleen määrittelyyn.
Tutkimus tarkastelee tarrataiteeseen liittyvän kulttuurin ja ei-demokraattisen yhteiskunnan sosiaalisten rakenteiden välisiä suhteita ja sitä, kuinka nämä suhteet vaikuttavat yksittäisten nuorten elämäntarinoihin. Pyrin löytämään tarrataiteesta innostuneiden ja verkostoituneiden nuorten yhteisöstä sekä kollektiivisesti jaettuja että yksilöllisiä kokemuksia sosiaalisesta, poliittisesta, taloudellisesta ja kulttuurisesta osallistumisesta. Teoreettisesti tutkimus lähestyy tarrataiteilijoiden suhdetta yhteiskuntaan nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen näkökulmasta. Väitöskirjassa määritellään yhteiskunnallinen osallistuminen dynaamisena, affektiivisena ja relationaalisena sitoutumisena ja irrottautumisena suhteessa puhetapoihin sekä formaaleihin ja non-formaaleihin instituutioihin. Osallistumista voidaan ilmaista sekä toiminnan että vetäytymisen kautta. Tutkimus painottaa nuorten näkökulmaa ja lähestyy yhteiskunnallista osallistumista kriittisesti huomioiden normatiiviset määritelmät “hyvästä kansalaisesta”.
Väitöskirja koostuu kolmesta vertaisarvioidusta artikkelista ja johdantokappaleesta, jossa esitellään yhteenveto näistä julkaisuista ja liitetään ne laajempaan akateemiseen keskusteluun. Ensimmäisessä artikkelissa tarkastellaan, kuinka tarrataideaktivismiin osallistuminen ilmentää taiteilijoiden kulttuurista mielikuvitusta ja sitä kautta kiinnittymistä kaupunkiyhteisöön. Toisessa artikkelissa tutkitaan tarrataiteeseen sitoutumisen sekä työllisyyden ja taloudellisen osallistumisen välistä suhdetta. Kolmas artikkeli keskittyy tarrataiteen nuorisokulttuurin poliittisuuteen ja tarrataiteilijoiden poliittisiin subjektiviteetteihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4991]