Työkierron merkitys yksilön oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Koski, Pauliina; Hpae, Meh (2025)
Koski, Pauliina
Hpae, Meh
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502212363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502212363
Tiivistelmä
Työelämän muutosten myötä osaamistarpeet kehittyvät mikä korostaa jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen tärkeyden niin yksilöiden, organisaatioiden kuin yhteiskunnan tasolla. Tämä tutkimus tarkastelee työkiertoa osaamisen kehittämisen menetelmänä, keskittyen erityisesti yksilön kokemuksiin ja jatkuvaan oppimiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin sisällönanalyysin avulla kuusi tutkimusartikkelia vuosilta 1990–2024. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa sovelletaan Decin ja Ryanin (2000) kehittelemää itseohjautuvuusteoriaa, jonka mukaan sisäisellä motivaatiolla ja autonomialla on merkittävä rooli oppimisessa ja hyvinvoinnissa.
Tulokset osoittivat, että työkierto voi toimia tehokkaana tapana edistää yksilölähtöistä oppimista ja osaamisen kehittämistä. Työkierron oppimista edistävät tekijät, kuten työtehtävien monipuolisuus, uusien tietojen ja taitojen oppiminen, tukevat osaamisen kehittymistä ja työhyvinvointia. Lisäksi työpaikan tarjoama tuki sekä yksilön oma motivaatio ja halu kehittää osaamistaan ovat keskeisiä oppimisen onnistumiselle. Toisaalta työkierrossa esiintyy haasteita, kuten lisätyöt, stressi sekä epätasa-arvon kokemukset.
Työkierto voi hyödyttää sekä yksilöä että organisaatiota, kun se on huolellisesti suunniteltu ja kohdistuu molempien tavoitteiden tukemiseen. Oppimisen onnistuminen vaatii työpaikan tukea ja yksilön aktiivista osallistumista.
Tulokset osoittivat, että työkierto voi toimia tehokkaana tapana edistää yksilölähtöistä oppimista ja osaamisen kehittämistä. Työkierron oppimista edistävät tekijät, kuten työtehtävien monipuolisuus, uusien tietojen ja taitojen oppiminen, tukevat osaamisen kehittymistä ja työhyvinvointia. Lisäksi työpaikan tarjoama tuki sekä yksilön oma motivaatio ja halu kehittää osaamistaan ovat keskeisiä oppimisen onnistumiselle. Toisaalta työkierrossa esiintyy haasteita, kuten lisätyöt, stressi sekä epätasa-arvon kokemukset.
Työkierto voi hyödyttää sekä yksilöä että organisaatiota, kun se on huolellisesti suunniteltu ja kohdistuu molempien tavoitteiden tukemiseen. Oppimisen onnistuminen vaatii työpaikan tukea ja yksilön aktiivista osallistumista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]