Vapaaehtoistyö sosiaalisen vaihdon välineenä : Diskurssianalyysi Kansainvälisen vapaaehtoistyön ja Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoistarinoista
Mäntylä, Reetta (2025)
Mäntylä, Reetta
2025
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502192272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502192272
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen aineistolähtöisen diskurssianalyysin avulla vapaaehtoistyöjärjestöjen mainosartikkeleissa esitettyjä syitä vapaaehtoistyön tekemiselle. Aineisto koostuu kolmesta Suomen Punaisen Ristin ja kolmesta Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry:n verkkoartikkelista, joissa käsiteltiin vapaaehtoisten tarinoita vapaaehtoistyön parissa. Tutkimusperiodi käsittää vuodet 2017–2023. Suomen
Punaisen Ristin artikkelit käsittelevät kotimaassa tehtävää vapaaehtoistyötä, kun puolestaan Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry:n artikkelit käsittelevät vapaaehtoistyötä Kosovossa, Ugandassa ja Virossa. Suomen Punaisen Ristin artikkeleissa korostui yksilökeskeisyys, kun taas Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry:n artikkeleissa painottuivat vapaaehtoisten keskeinen yhteisöllisyys ja toiminnan monikansallisuus.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduin tarkastelemaan kriittisesti sosiaalisen vaihdon teorian avulla, voidaanko vapaaehtoistyötä tehdä silkasta moraalisesta velvoitteesta ilman henkilökohtaista hyötyä. Viitekehys rakentui George Homansin ja Johannes Siegristin sosiaalisen vaihdon teorioiden ympärille. Lisäksi käsittelen Marcel Maussin lahjateoriaa, Immanuel Kantin kategorista imperatiivia sekä Auguste Comten esittämää altruismin käsitettä. Diskurssianalyysin tukena käytin Nando Malmelinin mainonnananalyysiä, jonka kautta selvensin eroja kolmannen sektorin hyödyntämän ja muunlaisenmainonnan välille.
Artikkeleista erotin yhteensä seitsemän erilaista diskurssityyppiä, jotka ovat avunannon diskurssit, elämänkokemusten diskurssit, esteiden ja haasteiden diskurssit, mielekkään työn diskurssi, päästövähennyksen diskurssi, resurssien hallinnan diskurssit sekä vapaaehtoisten välisen yhteisöllisyyden diskurssit. Tutkielmani tuloksista käy ilmi, että vastavuoroisuus ja henkilökohtainen palkitsevuus ovat merkittäviä tekijöitä vapaaehtoistyön mainostamisessa. Vapaaehtoistyö antaa tekijöilleen sosiaalisia kontakteja, uusia elämänkokemuksia ja mahdollisuuden tehdä töitä omien arvojensa mukaiselta pohjalta.
Punaisen Ristin artikkelit käsittelevät kotimaassa tehtävää vapaaehtoistyötä, kun puolestaan Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry:n artikkelit käsittelevät vapaaehtoistyötä Kosovossa, Ugandassa ja Virossa. Suomen Punaisen Ristin artikkeleissa korostui yksilökeskeisyys, kun taas Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry:n artikkeleissa painottuivat vapaaehtoisten keskeinen yhteisöllisyys ja toiminnan monikansallisuus.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduin tarkastelemaan kriittisesti sosiaalisen vaihdon teorian avulla, voidaanko vapaaehtoistyötä tehdä silkasta moraalisesta velvoitteesta ilman henkilökohtaista hyötyä. Viitekehys rakentui George Homansin ja Johannes Siegristin sosiaalisen vaihdon teorioiden ympärille. Lisäksi käsittelen Marcel Maussin lahjateoriaa, Immanuel Kantin kategorista imperatiivia sekä Auguste Comten esittämää altruismin käsitettä. Diskurssianalyysin tukena käytin Nando Malmelinin mainonnananalyysiä, jonka kautta selvensin eroja kolmannen sektorin hyödyntämän ja muunlaisenmainonnan välille.
Artikkeleista erotin yhteensä seitsemän erilaista diskurssityyppiä, jotka ovat avunannon diskurssit, elämänkokemusten diskurssit, esteiden ja haasteiden diskurssit, mielekkään työn diskurssi, päästövähennyksen diskurssi, resurssien hallinnan diskurssit sekä vapaaehtoisten välisen yhteisöllisyyden diskurssit. Tutkielmani tuloksista käy ilmi, että vastavuoroisuus ja henkilökohtainen palkitsevuus ovat merkittäviä tekijöitä vapaaehtoistyön mainostamisessa. Vapaaehtoistyö antaa tekijöilleen sosiaalisia kontakteja, uusia elämänkokemuksia ja mahdollisuuden tehdä töitä omien arvojensa mukaiselta pohjalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]