Verkkokiusaamista kokeneet nuoret sosiaalityön asiakkaina
Hokkanen, Niina (2025)
Hokkanen, Niina
2025
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502132185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502132185
Tiivistelmä
Verkkokiusaaminen on yhä yleisempi ilmiö, joka vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ja sosiaalisiin suhteisiin. Digitaalisten viestintävälineiden ja sosiaalisen median käytön lisääntyminen on tuonut mukanaan uudenlaisia kiusaamisen muotoja, joille on ominaista anonymiteetti, laaja yleisö ja jatkuva tavoitettavuus. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee verkkokiusaamista kokeneiden nuorten tukemista sosiaalityössä. Tutkimus selvittää, millaisia mahdollisuuksia sosiaalityöllä on vastata näiden nuorten tarpeisiin ja miten traumainformoitu lähestymistapa voi tukea sosiaalityön käytäntöjä.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysin lähtökohtana olivat viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistut tieteelliset tutkimukset, jotka käsittelevät verkkokiusaamista sosiaalityön näkökulmasta. Aineiston valintaprosessin tuloksena analyysiin valikoitui kymmenen artikkelia. Traumainformoitu teoria toimi tutkimuksen viitekehyksenä ja analyysin perustana.
Traumainformoitu työote korostaa turvallisuuden, luottamuksen ja myötätunnon tärkeyttä nuorten auttamisessa. Se perustuu yksilön kokemusten ymmärtämiseen ja eettiseen työskentelyyn, jossa otetaan huomioon trauman vaikutukset niin yksilöön kuin yhteisöönkin. Tärkeitä periaatteita ovat muun muassa tuen yksilöllinen räätälöinti, varhainen puuttuminen sekä moniammatillinen yhteistyö.
Tulokset osoittavat, että sosiaalityön tukimuodot voidaan jakaa neljään pääalueeseen: sosiaalisten taitojen kehittämiseen, perhedynamiikan tukemiseen, trauman tunnistamiseen ja tunnesäätelytaitojen vahvistamiseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Sosiaalisten taitojen kehittäminen auttaa nuoria rakentamaan vuorovaikutustaitoja ja vahvistaa heidän itsetuntoaan. Perhedynamiikan tukeminen korostaa turvallisen perheympäristön merkitystä nuoren hyvinvoinnille. Trauman tunnistaminen ja tunnesäätelytaitojen vahvistaminen tarjoavat välineitä nuorten selviytymiseen kiusaamisen aiheuttamista haasteista. Moniammatillinen yhteistyö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen varmistavat, että nuorille voidaan tarjota laaja-alaista ja vaikuttavaa tukea.
Tutkielma tarjoaa konkreettisia suosituksia verkkokiusaamisen uhreja auttaville sosiaalityöntekijöille. Verkkokiusattuja voidaan auttaa esimerkiksi tukemalla tunnesäätelyä tunnepäiväkirjoilla, edistämällä yhteisöllisyyttä vertaistukiryhmissä, hyödyntämällä luovia terapiamuotoja tunteiden käsittelyssä, järjestämällä empatiakoulutusta kouluissa sekä opettamalla digitaalisia turvataitoja. Traumainformoitu työote osoittautuu hyödylliseksi työvälineeksi nuorten auttamisessa takaisin hyvinvoinnin polulle täydentäen esiteltyjä suosituksia. Tutkimuksen tulokset painottavat myös tarvetta kehittää ja ylläpitää uusia tukimuotoja, jotka vastaavat nykypäivän digitaalisten ympäristöjen haasteisiin.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysin lähtökohtana olivat viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistut tieteelliset tutkimukset, jotka käsittelevät verkkokiusaamista sosiaalityön näkökulmasta. Aineiston valintaprosessin tuloksena analyysiin valikoitui kymmenen artikkelia. Traumainformoitu teoria toimi tutkimuksen viitekehyksenä ja analyysin perustana.
Traumainformoitu työote korostaa turvallisuuden, luottamuksen ja myötätunnon tärkeyttä nuorten auttamisessa. Se perustuu yksilön kokemusten ymmärtämiseen ja eettiseen työskentelyyn, jossa otetaan huomioon trauman vaikutukset niin yksilöön kuin yhteisöönkin. Tärkeitä periaatteita ovat muun muassa tuen yksilöllinen räätälöinti, varhainen puuttuminen sekä moniammatillinen yhteistyö.
Tulokset osoittavat, että sosiaalityön tukimuodot voidaan jakaa neljään pääalueeseen: sosiaalisten taitojen kehittämiseen, perhedynamiikan tukemiseen, trauman tunnistamiseen ja tunnesäätelytaitojen vahvistamiseen sekä moniammatilliseen yhteistyöhön ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Sosiaalisten taitojen kehittäminen auttaa nuoria rakentamaan vuorovaikutustaitoja ja vahvistaa heidän itsetuntoaan. Perhedynamiikan tukeminen korostaa turvallisen perheympäristön merkitystä nuoren hyvinvoinnille. Trauman tunnistaminen ja tunnesäätelytaitojen vahvistaminen tarjoavat välineitä nuorten selviytymiseen kiusaamisen aiheuttamista haasteista. Moniammatillinen yhteistyö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen varmistavat, että nuorille voidaan tarjota laaja-alaista ja vaikuttavaa tukea.
Tutkielma tarjoaa konkreettisia suosituksia verkkokiusaamisen uhreja auttaville sosiaalityöntekijöille. Verkkokiusattuja voidaan auttaa esimerkiksi tukemalla tunnesäätelyä tunnepäiväkirjoilla, edistämällä yhteisöllisyyttä vertaistukiryhmissä, hyödyntämällä luovia terapiamuotoja tunteiden käsittelyssä, järjestämällä empatiakoulutusta kouluissa sekä opettamalla digitaalisia turvataitoja. Traumainformoitu työote osoittautuu hyödylliseksi työvälineeksi nuorten auttamisessa takaisin hyvinvoinnin polulle täydentäen esiteltyjä suosituksia. Tutkimuksen tulokset painottavat myös tarvetta kehittää ja ylläpitää uusia tukimuotoja, jotka vastaavat nykypäivän digitaalisten ympäristöjen haasteisiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]