Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vähän kuin TikTok-videot: nopeasti seuraava ja seuraava..." : Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden keskittymiskyvyn muutoksesta

Ala-Ristaniemi, Viivi; Hautakangas, Karoliina (2025)

 
Avaa tiedosto
Ala-Ristaniemi_Hautakangas.pdf (1015.Kt)
Lataukset: 



Ala-Ristaniemi, Viivi
Hautakangas, Karoliina
2025

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-11
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502112126
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on oppilaiden keskittymiskyvyn muutoksesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten keskittymiskyvyn muutos näkyy koulun arjessa sekä millaisia tekijöitä muutoksen taustalla koetaan olevan. Aihetta on tutkittu vähäisesti alakoulun kontekstissa ja luokanopettajien näkökulmasta, vaikka oppilaiden heikentyneestä keskittymiskyvystä on ollut viime vuosina paljon puhetta.

Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista näkökulmaa hyödyntäen. Tutkimuksemme aineisto kerättiin monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä sisältävällä Forms-kyselylomakkeella alakoulussa työskenteleviltä luokanopettajilta syksyllä 2024. Kyselyyn vastasi 22 luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sekä teoriasidonnaista sisällönanalyysia käyttäen. Analyysin avulla erottelimme luokanopettajien vastauksista kaksi pääteemaa, jotka ovat keskittymiskyvyn heikkenemisen ilmeneminen koulun arjessa ja heikkenemisen taustalla olevat tekijät.

Tutkimuksessa selvisi, että kaikki tutkimukseemme osallistuneet luokanopettajat kokivat oppilaiden keskittymiskyvyn heikenneen huomattavasti. Opettajat kokivat, että ikätasolla tai diagnooseilla ei ole merkitystä keskittymiskyvyn heikkenemisen kannalta, vaan se koskee ihan kaikenlaisia oppilaita. Opettajien vastauksista ilmeni, että keskittymisvaikeudet näkyvät koulun arjessa päivittäin ja ne vaikuttavat jokapäiväiseen työskentelyyn. Keskittymisen ongelmat näkyvät muun muassa oppilaiden toiminnanohjauksen haasteina sekä sinnikkyydessä sekä työrauhan ylläpitämisen vaikeutena. Keskittymiskyvyn heikkenemisen taustalla opettajat kokivat olevan kasvatuskulttuurin ja oppilaiden arjen muutoksen sekä digitaalisen median käytön lisääntymisen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste