Väkivaltainen transitio: Transsukupuolisuus pelon kohteena kahdessa kauhupelissä
Kinnunen, Vilma (2025)
Kinnunen, Vilma
2025
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502102109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502102109
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen, kuinka transsukupuolisuuteen yhdistetään pelkoa kauhupeleissä. Pelko esiintyy yhä useammin osana keskustelua transsukupuolisuudesta ja sitä käytetään perusteluna transsukupuolisten ihmisten ulossulkemiseen julkisesta tilasta. Pelko voi estää kokijaansa tutustumasta transsukupuolisuuteen paremmin, jolloin kauhufiktiossa heräävät pelon tunteet voivat vaikuttaa suhtautumiseen todellisiin transihmisiin. Kauhupelien transrepresentaatiot asettuvat osaksi laajempia käsityksiä transsukupuolisuudesta, joten niiden tutkiminen voi lisätä ymmärrystä aiheesta. Lisäksi pelaajan osallisuus pelien narratiiveihin voi vaikuttaa transrepresentaatioiden rakentumiseen.
Tutkimuskysymykseni on: Miten transsukupuoliset hahmot esitetään pelon kohteina aineistoon kuuluvissa peleissä? Aineistonani toimivat Outlast 2 ja Remothered: Tormented Fathers. Tutkimusmenetelmäni toimii teoriaohjaava sisällönanalyysi. Analyysiani ohjaa aiempi tutkimus kauhuelokuvien transrepresentaatioita rakentavista narratiivisista keinoista. Muodostan analyysissani myös pelejä yhdistävän narratiivisen keinon, joka käsittelee pelaajan roolin rakentumista eri narratiivin muotojen kautta.
Tutkimus osoittaa kummankin pelin käyttävän samankaltaisia narratiivisia keinoja: transsukupuolisista hahmoista rakentuu ensin uhkia cisnormatiivisuudelle ulkopuolisuuden ja väkivallan teemojen kautta ja lopulta luotua uhkaa hallitaan näyttämällä cisnormatiivisuuden hallitseva asema. Molemmissa peleissä uhka rakentuu suhteessa pelaajan uhriasemaan, jossa tämä joutuu transsukupuolisten hahmojen väkivallan kohteeksi. Nostan myös esille havaintoja siitä, kuinka erityisesti transitio esitetään väkivaltaisena. Tuloksien pohjalta aineistossa esiintyvien transrepresentaatioiden voi nähdä asettuvan osaksi laajempaa kauhukuvastoa, jossa transsukupuolisuus esitetään pelon kohteena, ja näillä kuvastoilla voivan olla merkitystä todellisiin transihmisiin kohdistuviin asenteisiin.
Tutkimuskysymykseni on: Miten transsukupuoliset hahmot esitetään pelon kohteina aineistoon kuuluvissa peleissä? Aineistonani toimivat Outlast 2 ja Remothered: Tormented Fathers. Tutkimusmenetelmäni toimii teoriaohjaava sisällönanalyysi. Analyysiani ohjaa aiempi tutkimus kauhuelokuvien transrepresentaatioita rakentavista narratiivisista keinoista. Muodostan analyysissani myös pelejä yhdistävän narratiivisen keinon, joka käsittelee pelaajan roolin rakentumista eri narratiivin muotojen kautta.
Tutkimus osoittaa kummankin pelin käyttävän samankaltaisia narratiivisia keinoja: transsukupuolisista hahmoista rakentuu ensin uhkia cisnormatiivisuudelle ulkopuolisuuden ja väkivallan teemojen kautta ja lopulta luotua uhkaa hallitaan näyttämällä cisnormatiivisuuden hallitseva asema. Molemmissa peleissä uhka rakentuu suhteessa pelaajan uhriasemaan, jossa tämä joutuu transsukupuolisten hahmojen väkivallan kohteeksi. Nostan myös esille havaintoja siitä, kuinka erityisesti transitio esitetään väkivaltaisena. Tuloksien pohjalta aineistossa esiintyvien transrepresentaatioiden voi nähdä asettuvan osaksi laajempaa kauhukuvastoa, jossa transsukupuolisuus esitetään pelon kohteena, ja näillä kuvastoilla voivan olla merkitystä todellisiin transihmisiin kohdistuviin asenteisiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]