Systemaattinen kirjallisuuskatsaus : Opettajan ja oppilaan välinen suhde osana alakouluikäisen oppilaan kouluhyvinvointia
Rantala, Minna; Teerioja, Jenni (2025)
Rantala, Minna
Teerioja, Jenni
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502052002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502052002
Tiivistelmä
Hyvinvoinnin tärkeyttä lapsien ja nuorien keskuudessa on alettu ymmärtämään lähivuosina yhä enemmän. Hyvinvointi on moniulotteinen asia, johon vaikuttaa laajasti useat eri tekijät. Koulukontekstissa hyvinvoinnin keskiössä on koulussa tapahtuvat asiat ja etenkin vuorovaikutussuhteet, joista yhteen keskeisimmistä rooleista nousee oppilaan ja opettajan välinen suhde. Opettajan rooli alakouluikäisen oppilaan elämässä on merkittävä, minkä vuoksi suhteen tarkastelu osana oppilaan hyvinvointia on oiva mahdollisuus löytää keinoja oppilaan hyvinvoinnin edistämiseksi. Valitettavan usein kouluissa hyvinvointi nähdään akateemisen menestyksen mahdollistajana, eikä itseisarvona. On kuitenkin jo itsessään tutkimisen arvoista löytää mahdollisuuksia hyvinvoinnille ilman muita perusteita.
Tutkimuksessamme pyrimme ymmärtämään, miten oppilas-opettajasuhde on yhteydessä oppilaan kouluhyvinvointiin erittelemällä hyvinvoinnin keskeisimpiä ulottuvuuksia koulukontekstissa oppilaan näkökulmasta. Tarkoituksena on myös löytää konkreettisia keinoja, joilla opettaja pystyy edistämään oppilaidensa hyvinvointia sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat välillisesti opettajan kautta oppilaiden hyvinvointiin.
Tutkimuksen metodina toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja aineiston luokittelun apuna käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistonkeruu suoritettiin kahdessa eri verkkohakupalvelussa. Haun selkeyden ja systemaattisuuden ylläpitämiseksi sovelsimme hakuumme Finkin mallia. Lopullisen rajauksen jälkeen tutkimusaineistoksemme päätyi yhdeksän eri tutkimusartikkelia.
Katsauksen toteutettuamme oppilas-opettajasuhteeseen vaikuttavista asioista saatiin muodostettua kuusi yläluokkaa (vuorovaikutustilanteissa toimiminen, opettajalta saatu tuki, opetustyylit, subjektiiviset kokemukset ja opettajien haasteet hyvinvoinnin luojina), jotka vaikuttavat oppilaan hyvinvointiin. Opettajien käyttämistä keinoista oppilaan hyvinvoinnin edistämiseksi nousivat esiin opettajan kehitys, opettajan omistautuneisuus oppilailleen sekä opettajan vaikutuksen ulottumattomissa olevat asiat, ja opettajiin vaikuttavista asioista löydettiin taas resurssipula ja opettajien osaamiseen panostaminen. Kirjallisuuskatsauksemme osoittaa opettajan roolin keskeisyyttä oppilaan hyvinvoinnin suojelemiselle ja nostaa esiin asioita, joilla hyvinvointia on mahdollista paitsi ylläpitää mutta myös edistää.
Tutkimuksessamme pyrimme ymmärtämään, miten oppilas-opettajasuhde on yhteydessä oppilaan kouluhyvinvointiin erittelemällä hyvinvoinnin keskeisimpiä ulottuvuuksia koulukontekstissa oppilaan näkökulmasta. Tarkoituksena on myös löytää konkreettisia keinoja, joilla opettaja pystyy edistämään oppilaidensa hyvinvointia sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat välillisesti opettajan kautta oppilaiden hyvinvointiin.
Tutkimuksen metodina toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja aineiston luokittelun apuna käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistonkeruu suoritettiin kahdessa eri verkkohakupalvelussa. Haun selkeyden ja systemaattisuuden ylläpitämiseksi sovelsimme hakuumme Finkin mallia. Lopullisen rajauksen jälkeen tutkimusaineistoksemme päätyi yhdeksän eri tutkimusartikkelia.
Katsauksen toteutettuamme oppilas-opettajasuhteeseen vaikuttavista asioista saatiin muodostettua kuusi yläluokkaa (vuorovaikutustilanteissa toimiminen, opettajalta saatu tuki, opetustyylit, subjektiiviset kokemukset ja opettajien haasteet hyvinvoinnin luojina), jotka vaikuttavat oppilaan hyvinvointiin. Opettajien käyttämistä keinoista oppilaan hyvinvoinnin edistämiseksi nousivat esiin opettajan kehitys, opettajan omistautuneisuus oppilailleen sekä opettajan vaikutuksen ulottumattomissa olevat asiat, ja opettajiin vaikuttavista asioista löydettiin taas resurssipula ja opettajien osaamiseen panostaminen. Kirjallisuuskatsauksemme osoittaa opettajan roolin keskeisyyttä oppilaan hyvinvoinnin suojelemiselle ja nostaa esiin asioita, joilla hyvinvointia on mahdollista paitsi ylläpitää mutta myös edistää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]