Digitaalinen laadunarviointijärjestelmä Valssi osana varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin rakenteiden kehittämistä: Tapaustutkimus kahden erikokoisen kunnan kehittämiskäytännöistä
Voittomäki, Rita (2025)
Voittomäki, Rita
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502021881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202502021881
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kehittäminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin rakenteita on kehitetty kahdessa erikokoisessa kunnassa ja kuinka laadunarviointijärjestelmä Valssia on tässä kehittämistyössä hyödynnetty, sekä millaisia mahdollisuuksia Valssin nähdään tarjoavan laadun arvioinnin kehittämiselle tulevaisuudessa. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen arvioinnin ja kehittämisen malli näkyy laadun arvioinnin käytänteissä ja rakenteissa.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat laadun ja laadun arvioinnin määrittely varhaiskasvatuksen kontekstissa, vuonna 2018 julkaistu suomalaisen varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin ja kehittämisen malli sekä Valssin taustalla vaikuttavat varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit.
Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin tapaustutkimuksellista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkielman tuloksena tapauskuntien laadun arvioinnin kehittämistyö jakautui kolmeen eri osa-alueeseen: perustaan, rakenteisiin ja työkaluihin. Valssi-laadunarviointijärjestelmän koettiin helpottaneen ja tuoneen uusia mahdollisuuksia kuntien varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kokonaisuuteen. Valssin arviointityökalut koettiin monipuolisiksi ja Valssin käyttöä pystyttiin hyödyntämään eri vaiheissa kehittämisprosessia. Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin ja kehittämisen malli näkyi tapauskuntien laadun arvioinnin kehittämistyössä mm. arvojen kautta sekä laadun arvioinnin prosessin syklisyytenä.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat laadun ja laadun arvioinnin määrittely varhaiskasvatuksen kontekstissa, vuonna 2018 julkaistu suomalaisen varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin ja kehittämisen malli sekä Valssin taustalla vaikuttavat varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit.
Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin tapaustutkimuksellista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkielman tuloksena tapauskuntien laadun arvioinnin kehittämistyö jakautui kolmeen eri osa-alueeseen: perustaan, rakenteisiin ja työkaluihin. Valssi-laadunarviointijärjestelmän koettiin helpottaneen ja tuoneen uusia mahdollisuuksia kuntien varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin kokonaisuuteen. Valssin arviointityökalut koettiin monipuolisiksi ja Valssin käyttöä pystyttiin hyödyntämään eri vaiheissa kehittämisprosessia. Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin ja kehittämisen malli näkyi tapauskuntien laadun arvioinnin kehittämistyössä mm. arvojen kautta sekä laadun arvioinnin prosessin syklisyytenä.