"En yritä sankaroida yksinäni" : Opettajien näkökulmia alakoulun turvallisuudesta
Filppula, Maria; Rusila, Maria (2025)
Filppula, Maria
Rusila, Maria
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501301827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501301827
Tiivistelmä
Koulujen turvallisuustilanne on murroksessa. Kouluturvallisuudesta on tehty aiempaa tutkimusta, mutta sitä voisi tutkia lisää. Laadullisen tutkimuksemme tavoitteena on tarkastella opettajien näkökulmia ja kokemuksia alakoulun turvallisuudesta. Tutkimuskysymyksiämme ovat, että miten opettajana voi ennaltaehkäistä ja toimia turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa sekä mitkä tekijät ovat keskeisimpiä turvallisuutta luotaessa. Tutkimuksessa esittelemme käsitteitä turvallisuuteen liittyen ja käymme läpi turvallisuuden eri osa-alueita fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja pedagogisen turvallisuuden kannalta. Tarkastelemme turvallisuutta väkivallan, kiusaamisen, syrjinnän ja häirinnän näkökulmasta.
Tutkimuksessa keräsimme tutkimusaineistoa puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Aineisto koostuu yhdeksän tamperelaisen koulun opettajan vastauksista. Analysoimme aineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja muodostimme vastauksista saadut alateemat kokonaisuuksiksi. Pääteemoiksi muodostuivat valmiudet ja kouluttautuminen, turvaverkko, ennaltaehkäisy, uhkatilanteiden ratkaisu, jälkiselvittely, läsnäolo ja kohtaaminen sekä median luoma kuva.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä soimme todeta, että kouluissa tarvitaan valtakunnallisesti yhtenäiset säännöt ja toimintamallit turvallisuuden edistämiseksi. Ennakointi ja ennaltaehkäisy ovat tässä erittäin suuressa roolissa. Turvallisuusosaamista on kehitettävä tulevien ja jo työssä olevien opettajien ja muun koulun henkilökunnan tueksi. Tarvitaan yhteiskunnallisia toimia, jotta voimme taata riittävät resurssit turvallisen koulun takaamiseksi nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa keräsimme tutkimusaineistoa puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Aineisto koostuu yhdeksän tamperelaisen koulun opettajan vastauksista. Analysoimme aineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja muodostimme vastauksista saadut alateemat kokonaisuuksiksi. Pääteemoiksi muodostuivat valmiudet ja kouluttautuminen, turvaverkko, ennaltaehkäisy, uhkatilanteiden ratkaisu, jälkiselvittely, läsnäolo ja kohtaaminen sekä median luoma kuva.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä soimme todeta, että kouluissa tarvitaan valtakunnallisesti yhtenäiset säännöt ja toimintamallit turvallisuuden edistämiseksi. Ennakointi ja ennaltaehkäisy ovat tässä erittäin suuressa roolissa. Turvallisuusosaamista on kehitettävä tulevien ja jo työssä olevien opettajien ja muun koulun henkilökunnan tueksi. Tarvitaan yhteiskunnallisia toimia, jotta voimme taata riittävät resurssit turvallisen koulun takaamiseksi nyt ja tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]