Millaista yrittäjyyttä tuotetaan eteläpohjalaisessa peruskoulun yläkoulussa? : Eteläpohjalaisen perusopetuksen opetussuunnitelma - Yrittäjämäinen toimintatapa Opettajan oppaan analyysi
Kekkonen, Paula (2025)
Kekkonen, Paula
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501281764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501281764
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen Etelä-Pohjanmaan perusopetuksen opetussuunnitelma – Yrittäjämäinen toimintatapa Opettajan opasta. Tutkimuksessa haluan selvittää, millaista yrittäjyyttä tuotetaan valitsemani yrittäjämäisen toimintatavan opettajan oppaan pedagogiikalla, sekä millaista yrittäjyyskasvatusta rakennetaan sen pedagogiikalla? Tutkimuksessa selvitän myös, millaisia yhtäläisyyksiä oppaan tuottamalla yrittäjyydellä ja uusliberalistisen yhteiskunnan luomalla ihannekansalaisuudella on?
Tutkin aineistoa sisällönanalyysin menetelmin ja tutkimuksessa yhdistyvät sekä aineistolähtöinen analyysi että teoriaohjaava analyysi. Dokumenttianalyysi viitoittaa omalta osaltaan valmiin dokumentin analysointia. Tutkimuksen taustateorian muodostavat käsitteet yrittäjyys, ulkoinen yrittäjyys, sisäinen yrittäjyys, omaehtoinen yrittäjyys, yrittäjyyskasvatus, yrittäjämäinen toimintatapa, yrittäjämäinen pedagogiikka, sekä uusliberalistinen ihannekansalainen.
Keskeinen tutkimuksen tulos osoittaa oppaan tuottavan nimensä mukaisesti yrittäjämäistä toimintatapaa, joka tarkoittaa sisäistä ja omaehtoista yrittäjyyttä. Oppaan tuottama yrittäjyyskasvatus on monipuolista ja käytännönläheistä yrittäjyyskasvatusta, jossa korostuu yhteisöllisyys. Tutkimus osoittaa yhtäläisyyksiä oppaan tuottaman yrittäjyyden ja uusliberalistisen ihannekansalaisuuden välillä, mutta oppaassa painotetaan enemmän yhteisöllisyyttä kuin yksilökeskeisyyttä. Yrittäjyyskasvatus on tutkittu aihe sen yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. Koulutuspolitiikka on tuonut yrittäjyyskasvatuksen osaksi yksilön koulutuspolkua ja yksilön kehityskaarta.
Jatkossa voi tutkia esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksia yksilön valintoihin oman koulutus- ja urapolun rakentamisessa.
Tutkin aineistoa sisällönanalyysin menetelmin ja tutkimuksessa yhdistyvät sekä aineistolähtöinen analyysi että teoriaohjaava analyysi. Dokumenttianalyysi viitoittaa omalta osaltaan valmiin dokumentin analysointia. Tutkimuksen taustateorian muodostavat käsitteet yrittäjyys, ulkoinen yrittäjyys, sisäinen yrittäjyys, omaehtoinen yrittäjyys, yrittäjyyskasvatus, yrittäjämäinen toimintatapa, yrittäjämäinen pedagogiikka, sekä uusliberalistinen ihannekansalainen.
Keskeinen tutkimuksen tulos osoittaa oppaan tuottavan nimensä mukaisesti yrittäjämäistä toimintatapaa, joka tarkoittaa sisäistä ja omaehtoista yrittäjyyttä. Oppaan tuottama yrittäjyyskasvatus on monipuolista ja käytännönläheistä yrittäjyyskasvatusta, jossa korostuu yhteisöllisyys. Tutkimus osoittaa yhtäläisyyksiä oppaan tuottaman yrittäjyyden ja uusliberalistisen ihannekansalaisuuden välillä, mutta oppaassa painotetaan enemmän yhteisöllisyyttä kuin yksilökeskeisyyttä. Yrittäjyyskasvatus on tutkittu aihe sen yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. Koulutuspolitiikka on tuonut yrittäjyyskasvatuksen osaksi yksilön koulutuspolkua ja yksilön kehityskaarta.
Jatkossa voi tutkia esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksia yksilön valintoihin oman koulutus- ja urapolun rakentamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]