Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteisopettajuus inkluusion mahdollistajana : Haastattelututkimus opettajien näkemyksistä

Tala, Iida (2025)

 
Avaa tiedosto
TalaIida.pdf (814.6Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Tala, Iida
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501281749
Tiivistelmä
Suomalaista koulujärjestelmää pyritään kehittämään jatkuvasti inklusiivisemmaksi. Samaan aikaan myös tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on jatkuvasti kasvanut, joten koulujärjestelmän on täytynyt löytää lisää keinoja vastata tukea tarvitsevien oppilaiden määrään ja tarpeisiin. Aiemmissa tutkimuksissa yhteisopettajuuden on huomattu olevan yksi keino vastata tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeisiin.

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisopetusta toteuttavat opettajat itse kokevat yhteisopettajuuden vaikuttavan inkluusion toteutumiseen. Tavoitteena on ymmärtää, mikä on yhteisopettajuuden rooli inkluusion edistämisessä ja minkälaiset yhteisopettajuuteen liittyvät opetusjärjestelyt tukevat inkluusion toteutumista. Yhteisopettajuutta on käsitelty paljon aiemmissa tutkimuksissa, mutta tämän tutkielman kautta voidaan ymmärtää, minkälainen rooli sillä on inkluusion toteutumisen kannalta.

Tutkimuksen kohdejoukko on alakoulun luokanopettajat, jotka ovat toteuttaneet tai toteuttavat nykyisin yhteisopettajuutta pääasiallisena opetuksen toteuttamisen tapana. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisesti Milesin ja Hubermanin (1994) analyysimenetelmää mukaillen.

Aineiston analyysin myötä muodostettiin neljä eri pääluokkaa koskien yhteisopettajuuden vaikutuksia inkluusion toteutumiseen. Ensimmäinen pääluokka käsitteli opettajien välisen yhteistyön mahdollistamaa joustavuutta ja parempaa oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Toisessa pääluokassa huomattiin yhteisopettajuuden sosiaalisena oppimisympäristönä edistävän inkluusion toteutumista. Kolmannessa pääluokassa esiteltiin konkreettisia yhteisopettajuuteen liittyviä keinoja ja toimintatapoja, jotka edistivät inkluusion toteutumista. Neljännessä pääluokassa käsiteltiin fyysisten oppimistilojen roolia inkluusion edistämisessä.

Tulosten mukaan yhteisopettajuus mahdollistaa inklusiivisen opetuksen toteuttamisen. Yhteisopettajuuden koettiin mahdollistavan entistä moninaisemman oppilasryhmän opettamisen, sillä yhteisopettajuuden myötä opettajat pystyivät joustavammin mukauttamaan opetusta tilanteen mukaan. Moninainen yhteisopettajuusryhmä oppimisympäristönä edistää jokaisen oppilaan inklusiivisuutta. Tutkimuksen kautta voidaan ymmärtää yhteisopettajuuden mahdollisuudet inklusiivisen koulujärjestelmän edistämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3419]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste