Matemaattisen lahjakkuuden ilmeneminen ja matemaattisten taitojen kehittyminen varhaiskasvatusiässä : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Mikkola, Ninna; Peltonen, Elmo (2025)
Mikkola, Ninna
Peltonen, Elmo
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501271731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501271731
Tiivistelmä
Matemaattinen lahjakkuus on taitoa käsitellä numeroita sekä luoda loogisia malleja ja päättelyketjuja, jotka osoittavat keskivertoa parempaa matemaattista osaamista (Uusikylä, 2020). Matemaattisesti lahjakas lapsi osaa harjoittaa matemaattista ajattelua ja päättelyä esimerkiksi kiinnittämällä erityistä huomiota ympäristössä vallitseviin lukumääriin (Edens & Potter, 2012) sekä käyttämällä monipuolisesti erilaisia ongelmanratkaisumalleja (Brendefur, 2013). Matemaattinen lahjakkuus on riippuvaista sekä lapsen sisäisistä, että ympäristön ulkoisista tekijöistä (Edens & Potter, 2012; Dobbs-Oates & Robinson, 2012; Cheung, Siu & Caldwell, 2023).
Matemaattista lahjakkuutta ei ole tutkittu vielä juurikaan varhaiskasvatusikäisten näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia piirteitä matemaattisesti lahjakkaalla lapsella on havaittavissa jo varhaiskasvatusiässä ja, mitkä tekijät vaikuttavat matemaattisten taitojen kehittymiseen. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimii 13 vuosien 2010–2024 välillä tehtyä tutkimusta, jotka liittyvät aiheeseemme.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että matemaattisesti lahjakkaalla lapsella on seitsemän piirrettä tai tekijää, jotka viittaavat keskivertoa parempaan matematiikan osaamiseen tai edistävät sitä. Näitä piirteitä ja tekijöitä ovat motivaatio, spontaani keskittyminen lukumääriin, joustava ajattelutapa, kokemus itsestä matematiikan osaajana, itsenäinen osaamisen rakentaminen, käyttäytymistä ohjaavat tekijät sekä aikuisen antama tuki. Tutkielman toinen tulos liittyen matemaattisten taitojen kehittymiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin paljasti useita taustalla vaikuttavia tekijöitä. Nämä tekijät liittyvät lapsen elämässä olevien aikuisten sekä lapsen omaan toimintaan sekä oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien vaikutukseen.
Matemaattista lahjakkuutta ei ole tutkittu vielä juurikaan varhaiskasvatusikäisten näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia piirteitä matemaattisesti lahjakkaalla lapsella on havaittavissa jo varhaiskasvatusiässä ja, mitkä tekijät vaikuttavat matemaattisten taitojen kehittymiseen. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimii 13 vuosien 2010–2024 välillä tehtyä tutkimusta, jotka liittyvät aiheeseemme.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että matemaattisesti lahjakkaalla lapsella on seitsemän piirrettä tai tekijää, jotka viittaavat keskivertoa parempaan matematiikan osaamiseen tai edistävät sitä. Näitä piirteitä ja tekijöitä ovat motivaatio, spontaani keskittyminen lukumääriin, joustava ajattelutapa, kokemus itsestä matematiikan osaajana, itsenäinen osaamisen rakentaminen, käyttäytymistä ohjaavat tekijät sekä aikuisen antama tuki. Tutkielman toinen tulos liittyen matemaattisten taitojen kehittymiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin paljasti useita taustalla vaikuttavia tekijöitä. Nämä tekijät liittyvät lapsen elämässä olevien aikuisten sekä lapsen omaan toimintaan sekä oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien vaikutukseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]