Tiktok impulssiostojen innoittajana : Nuorten aikuisten kokemus ostoprosessista
Taitto, Elisa (2025)
Taitto, Elisa
2025
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501241681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501241681
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on luonut uusia mahdollisuuksia ja muuttanut vanhoja toimintamalleja. Myös impulssiostamiseen on tullut uusia mahdollisuuksia netin ja sosiaalisen median myötä. Sosiaalisessa mediassa on piirteitä, jotka eivät näy perinteisessä mediassa. Esimerkiksi tiedon leviämisen nopeus ja uudet median sisällöt ovat ominaisia sosiaaliselle medialle. Sosiaalisen median ja impulssiostamisen yhteys on kiinnostava ja ajankohtainen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa on tavoitteena selvittää, millaiset tekijät Tiktok-julkaisuissa innoittavat impulssiostoja sekä ymmärtää kuluttajan kokemaa impulssiostoa syvällisemmin.
Tutkielman teoreettinen osuus käsittelee impulssiostamisen teoriaa sekä syventää sitä sosiaalisen median impulssiostojen ja ulkoisten ärsykkeiden sekä tunnetilojen kautta. Teoreettinen viitekehys soveltaa SOR mallia, jossa keskiössä on kuluttajan kokemus impulssiostoprosessista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä 19–22-vuotiasta kuluttajaa. Analysointi tapahtui koodaamalla aineistosta julkaisuja yhdistäviä tekijöitä, joista luotiin neljä impulssiostoihin johtanutta tekijää julkaisuissa. Kuluttajan kokemusta käsittelevässä osassa koodattiin myös tekijöitä, jotka olivat johtaneet ostoon julkaisuiden lisäksi sekä analysoitiin ylipäätään kuluttajan kokemusta impulssiostosta.
Tutkimuksessa havaittiin neljä tekijää julkaisuissa, jotka innoittivat impulssiostoon. Näitä olivat julkaisun aiheuttamat tunnetilat, julkaisija ja julkaisijan kyky innostaa, julkaisun visuaalisuus sekä julkaisun sisältö ja toistuvuus. Lisäksi impulssiostoon vaikutti kiireen tunne ja samaistumisen halu. Impulssiostot koettiin pääosin positiivisina. Tiktokista koettiin saavan paljon ärsykkeitä, jotka johtivat ostoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että eri tuotteet vaativat erilaisia julkaisutyyppejä. Kuluttajien kokemukset ovat myös yksilöllisiä. Tämän perusteella voidaan sanoa, että soveltuva julkaisutyyppi on valittava kohderyhmän mukaan. Pääosin julkaisuissa kuitenkin toistuivat julkaisun luomat tunnetilat ja julkaisijan kyky innostaa. Näitä pystyttiin vahvistamaan esimerkiksi julkaisun visuaalisella ilmeellä. Myös samaistumisen halu oli vahva. Tutkimus antaa ajankohtaisen kuvan kuluttajien kokemasta impulssiostoprosessista.
Tutkielman teoreettinen osuus käsittelee impulssiostamisen teoriaa sekä syventää sitä sosiaalisen median impulssiostojen ja ulkoisten ärsykkeiden sekä tunnetilojen kautta. Teoreettinen viitekehys soveltaa SOR mallia, jossa keskiössä on kuluttajan kokemus impulssiostoprosessista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä 19–22-vuotiasta kuluttajaa. Analysointi tapahtui koodaamalla aineistosta julkaisuja yhdistäviä tekijöitä, joista luotiin neljä impulssiostoihin johtanutta tekijää julkaisuissa. Kuluttajan kokemusta käsittelevässä osassa koodattiin myös tekijöitä, jotka olivat johtaneet ostoon julkaisuiden lisäksi sekä analysoitiin ylipäätään kuluttajan kokemusta impulssiostosta.
Tutkimuksessa havaittiin neljä tekijää julkaisuissa, jotka innoittivat impulssiostoon. Näitä olivat julkaisun aiheuttamat tunnetilat, julkaisija ja julkaisijan kyky innostaa, julkaisun visuaalisuus sekä julkaisun sisältö ja toistuvuus. Lisäksi impulssiostoon vaikutti kiireen tunne ja samaistumisen halu. Impulssiostot koettiin pääosin positiivisina. Tiktokista koettiin saavan paljon ärsykkeitä, jotka johtivat ostoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että eri tuotteet vaativat erilaisia julkaisutyyppejä. Kuluttajien kokemukset ovat myös yksilöllisiä. Tämän perusteella voidaan sanoa, että soveltuva julkaisutyyppi on valittava kohderyhmän mukaan. Pääosin julkaisuissa kuitenkin toistuivat julkaisun luomat tunnetilat ja julkaisijan kyky innostaa. Näitä pystyttiin vahvistamaan esimerkiksi julkaisun visuaalisella ilmeellä. Myös samaistumisen halu oli vahva. Tutkimus antaa ajankohtaisen kuvan kuluttajien kokemasta impulssiostoprosessista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]