"Mekin alettiin kasvaa siemenistä": Lisääntymiskasvatus lasten kuvakirjoissa
Heinonen, Ilta; Suomalainen, Olga (2025)
Heinonen, Ilta
Suomalainen, Olga
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501231653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501231653
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan lisääntymiskasvatusta lasten kuvakirjoissa. Työn tarkoituksena on selvittää, miten ihmisen lisääntymistä ja lisääntymiskasvatusta käsitellään lasten kuvakirjoissa kirjallisuuskasvatuksen keinoin. Tutkimuskysymyksiä on kolme: miten lisääntymisestä kerrotaan valituissa kirjoissa, miten moninaisuus näyttäytyy valituissa kirjoissa ja millaisena lisääntymiskasvatus näyttäytyy valituissa kirjoissa.
Tutkimuksen aineistona käytetään neljää lapsille suunnattua 2020-luvulla julkaistua suomalaista kuvakirjaa: Maria Frensborgin kirjoittamaa ja Maria Hurmeen kuvittamaa vuonna 2020 julkaistua teosta Minä ja uusi vauva, Hannele Lampelan kirjoittamaa ja Ninka Reitun kuvittamaa vuonna 2022 julkaistua teosta Prinsessa Pikkiriikki ja (kaamea) totuus vauvoista, Jani Niemisen kirjoittamaa ja Tuomas Kärkkäisen kuvittamaa vuonna 2022 julkaistua teosta Vauvaskainen! sekä Susanna Silvander-Rostin kirjoittamaa ja Nadja Sarellin kuvittamaa vuonna 2024 julkaistua teosta Sulon ja Elsin vauvakutsut. Aineisto analysoidaan käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia. Teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käytetään ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastaamisen ja narratiivista analyysia kolmanteen tutkimuskysymykseen vastaamiseen. Toiseen tutkimuskysymykseen vastaamiseen käytetään molempia analyysimenetelmiä.
Tutkimuksen teoriatausta rakentuu seksuaalikasvatuksesta ja kirjallisuuskasvatuksesta. Seksuaalikasvatuksen osalta esitellään seksuaalikasvatuksen perusperiaatteita ja kuvataan, miten lisääntymisestä ja seksistä tulisi puhua lapselle. Kirjallisuuskasvatuksen osalta esitellään lastenkirjallisuutta, kuvakirjoja ja niiden määritelmiä. Lopuksi tarkastellaan kirjallisuuskasvatuksen keinoin toteutettavaa seksuaalikasvatusta.
Tutkimuksen keskeiset tulokset liittyvät lisääntymiskasvatuksen monipuolisuuteen. Lisääntymisestä kerrotaan kirjoissa lisääntymisen biologian ja raskauden, monenlaisten tapojen saada lapsi, synnytyksen, lisääntymisen sosioemotionaalisen näkökulman sekä fantastisten ilmausten ja virheellisten kuvausten kautta. Moninaisuus näyttäytyy kirjoissa sekä perheiden monimuotoisuuden että monenlaisten tapojen saada lapsi kautta. Lisääntymiskasvatus näyttäytyy kirjoissa aikuisten maailmasta yksinkertaistettuna, lapsentasoisena, biologisen todellisuuden kautta esitettynä sekä huumorin kautta käsiteltynä.
Tulokset kuvaavat lastenkirjallisuuden monipuolista lähestymistapaa seksuaalikasvatukseen. Lastenkirjallisuuden avulla on mahdollista laajentaa lapsen ymmärrystä lisääntymisen aihepiiristä. Lastenkirjallisuutta voi myös käyttää seksuaalikasvatuksen välineenä esimerkiksi varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen aineistona käytetään neljää lapsille suunnattua 2020-luvulla julkaistua suomalaista kuvakirjaa: Maria Frensborgin kirjoittamaa ja Maria Hurmeen kuvittamaa vuonna 2020 julkaistua teosta Minä ja uusi vauva, Hannele Lampelan kirjoittamaa ja Ninka Reitun kuvittamaa vuonna 2022 julkaistua teosta Prinsessa Pikkiriikki ja (kaamea) totuus vauvoista, Jani Niemisen kirjoittamaa ja Tuomas Kärkkäisen kuvittamaa vuonna 2022 julkaistua teosta Vauvaskainen! sekä Susanna Silvander-Rostin kirjoittamaa ja Nadja Sarellin kuvittamaa vuonna 2024 julkaistua teosta Sulon ja Elsin vauvakutsut. Aineisto analysoidaan käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia. Teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käytetään ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastaamisen ja narratiivista analyysia kolmanteen tutkimuskysymykseen vastaamiseen. Toiseen tutkimuskysymykseen vastaamiseen käytetään molempia analyysimenetelmiä.
Tutkimuksen teoriatausta rakentuu seksuaalikasvatuksesta ja kirjallisuuskasvatuksesta. Seksuaalikasvatuksen osalta esitellään seksuaalikasvatuksen perusperiaatteita ja kuvataan, miten lisääntymisestä ja seksistä tulisi puhua lapselle. Kirjallisuuskasvatuksen osalta esitellään lastenkirjallisuutta, kuvakirjoja ja niiden määritelmiä. Lopuksi tarkastellaan kirjallisuuskasvatuksen keinoin toteutettavaa seksuaalikasvatusta.
Tutkimuksen keskeiset tulokset liittyvät lisääntymiskasvatuksen monipuolisuuteen. Lisääntymisestä kerrotaan kirjoissa lisääntymisen biologian ja raskauden, monenlaisten tapojen saada lapsi, synnytyksen, lisääntymisen sosioemotionaalisen näkökulman sekä fantastisten ilmausten ja virheellisten kuvausten kautta. Moninaisuus näyttäytyy kirjoissa sekä perheiden monimuotoisuuden että monenlaisten tapojen saada lapsi kautta. Lisääntymiskasvatus näyttäytyy kirjoissa aikuisten maailmasta yksinkertaistettuna, lapsentasoisena, biologisen todellisuuden kautta esitettynä sekä huumorin kautta käsiteltynä.
Tulokset kuvaavat lastenkirjallisuuden monipuolista lähestymistapaa seksuaalikasvatukseen. Lastenkirjallisuuden avulla on mahdollista laajentaa lapsen ymmärrystä lisääntymisen aihepiiristä. Lastenkirjallisuutta voi myös käyttää seksuaalikasvatuksen välineenä esimerkiksi varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]