Opetussuunnitelman asiantuntijuus kasvatustieteessä: opettajien käsityksiä opetussuunnitelmatyöstä
Kararic, Amina (2025)
Kararic, Amina
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501171498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501171498
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin opettajien käsityksiä opetussuunnitelmatyöstä. Tämän tutkielman keskeisenä tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on opetussuunnitelmatyöstä. Opetussuunnitelmatyö on merkittävä osa opettajan ammattitaitoa, sillä sen kautta määritellään koulutuksen tavoitteet, sisällöt ja käytännöt. Tutkimustehtävänä on näin ollen tutkia kyselylomakkeiden vastausten kautta opetussuunnitelmaan liittyvää asiantuntijuutta kasvatustieteissä.
Tulokset osoittavat, että osa vastaajista osallistui aktiivisesti sekä opetussuunnitelman suunnitteluun että sen toteutukseen, ja he pitivät molempia vaativina, mutta palkitsevina prosesseina. Opetussuunnitelman vieminen käytäntöön koettiin kuitenkin haasteelliseksi erityisesti resurssipuutteiden vuoksi. Opettajat kokivat asiantuntijuuden monitasoisena käsitteenä, johon kuului pedagogisen ja didaktisen osaamisen lisäksi myös sosiaalinen kompetenssi. Opetussuunnitelma nähtiin tärkeänä raamina, mutta sen soveltaminen käytäntöön vaati opettajilta merkittävää asiantuntemusta ja joustavuutta.
Tulevaisuuden haasteina opettajat mainitsivat erityisesti teknologian kehityksen ja inklusiivisuuden lisääntymisen, jotka asettavat uusia vaatimuksia opettajan asiantuntijuudelle. He ennakoivat opettajan roolin painottuvan yhä enemmän joustaviin opetusmenetelmiin ja oppilaiden yksilöllisten oppimispolkujen tukemiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajien asiantuntijuus on jatkuvasti kehittyvä prosessi, jossa opetussuunnitelmatyö on keskeinen, mutta se vaatii riittävää tukea ja koulutusta, jotta opettajat voivat toteuttaa sen vaatimukset käytännössä.
Tulokset osoittavat, että osa vastaajista osallistui aktiivisesti sekä opetussuunnitelman suunnitteluun että sen toteutukseen, ja he pitivät molempia vaativina, mutta palkitsevina prosesseina. Opetussuunnitelman vieminen käytäntöön koettiin kuitenkin haasteelliseksi erityisesti resurssipuutteiden vuoksi. Opettajat kokivat asiantuntijuuden monitasoisena käsitteenä, johon kuului pedagogisen ja didaktisen osaamisen lisäksi myös sosiaalinen kompetenssi. Opetussuunnitelma nähtiin tärkeänä raamina, mutta sen soveltaminen käytäntöön vaati opettajilta merkittävää asiantuntemusta ja joustavuutta.
Tulevaisuuden haasteina opettajat mainitsivat erityisesti teknologian kehityksen ja inklusiivisuuden lisääntymisen, jotka asettavat uusia vaatimuksia opettajan asiantuntijuudelle. He ennakoivat opettajan roolin painottuvan yhä enemmän joustaviin opetusmenetelmiin ja oppilaiden yksilöllisten oppimispolkujen tukemiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajien asiantuntijuus on jatkuvasti kehittyvä prosessi, jossa opetussuunnitelmatyö on keskeinen, mutta se vaatii riittävää tukea ja koulutusta, jotta opettajat voivat toteuttaa sen vaatimukset käytännössä.