Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opetussuunnitelman asiantuntijuus kasvatustieteessä: opettajien käsityksiä opetussuunnitelmatyöstä

Kararic, Amina (2025)

 
Avaa tiedosto
KararicAmina.pdf (886.8Kt)
Lataukset: 



Kararic, Amina
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501171498
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin opettajien käsityksiä opetussuunnitelmatyöstä. Tämän tutkielman keskeisenä tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on opetussuunnitelmatyöstä. Opetussuunnitelmatyö on merkittävä osa opettajan ammattitaitoa, sillä sen kautta määritellään koulutuksen tavoitteet, sisällöt ja käytännöt. Tutkimustehtävänä on näin ollen tutkia kyselylomakkeiden vastausten kautta opetussuunnitelmaan liittyvää asiantuntijuutta kasvatustieteissä.
Tulokset osoittavat, että osa vastaajista osallistui aktiivisesti sekä opetussuunnitelman suunnitteluun että sen toteutukseen, ja he pitivät molempia vaativina, mutta palkitsevina prosesseina. Opetussuunnitelman vieminen käytäntöön koettiin kuitenkin haasteelliseksi erityisesti resurssipuutteiden vuoksi. Opettajat kokivat asiantuntijuuden monitasoisena käsitteenä, johon kuului pedagogisen ja didaktisen osaamisen lisäksi myös sosiaalinen kompetenssi. Opetussuunnitelma nähtiin tärkeänä raamina, mutta sen soveltaminen käytäntöön vaati opettajilta merkittävää asiantuntemusta ja joustavuutta.
Tulevaisuuden haasteina opettajat mainitsivat erityisesti teknologian kehityksen ja inklusiivisuuden lisääntymisen, jotka asettavat uusia vaatimuksia opettajan asiantuntijuudelle. He ennakoivat opettajan roolin painottuvan yhä enemmän joustaviin opetusmenetelmiin ja oppilaiden yksilöllisten oppimispolkujen tukemiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajien asiantuntijuus on jatkuvasti kehittyvä prosessi, jossa opetussuunnitelmatyö on keskeinen, mutta se vaatii riittävää tukea ja koulutusta, jotta opettajat voivat toteuttaa sen vaatimukset käytännössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste