A Place Regained : Re-imaging education with immanence
Varpanen, Jan (2025)
Varpanen, Jan
Tampere University
2025
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3759-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3759-9
Tiivistelmä
”Sanomme puhtaasta immanenssista, että se on ELÄMÄÄ eikä mitään muuta,” kirjoittaa Gilles Deleuze muistuttaakseen meitä siitä, että elämä on kaikki mitä meillä on ja että tuon elämän merkitys on mystisellä mutta ihmeellisellä tavalla kysymyksenalainen. Tämä tutkimus lähtee liikkeelle eräästä sosiaalisten käytäntöjen tyypistä, joissa kysymys elämästä ja sen merkityksestä tulee osallistujien yhteisen huomion kohteeksi. Tällaiset käytännöt käsitteellistetään tutkimuksessa kanssaolemisen käytännöiksi. Tutkimuksessa keskitytään yhteen kanssaolemisen käytäntöön: kasvattajan ja lapsen yhteiseen leikkiin.
Tutkimus sijoittuu kasvatusteorian ja lapsuudentutkimuksen risteyskohtaan. Kanssaolemisen käytäntöjen katsotaan olevan teoreettisesti kiinnostavia näiden alojen näkökulmasta. Yhtäältä kanssaolemisen käytännöt ovat usein läsnä kasvatuksellisissa yhteyksissä, ilmentäen lapsuudentutkimuksen teesiä lasten ontologisesta täyteydestä – lapset elävät elämäänsä kokonaisvaltaisina toimijoina jo nyt eivätkä vasta tulevaisuudessa.
Toisaalta nykyiset kasvatusteoriat jättävät jotain piiloon siitä, mikä kanssaolemisen käytännöissä on kasvatuksellista. Tutkimuksessa väitetään, että kasvatusteorioihin sisältyy laajalti jaettu ja harvoin kyseenalaistettu oletus, jonka mukaan kasvatuksesta tekee kasvatusta sen kyky muuttaa lapsen elämää parempaan suuntaan. Tätä oletusta kutsutaan tutkimuksessa kasvatuksen Muutos-kuvaksi. Tutkimuksessa osoitetaan, kuinka Muutos-kuva rajoittaa kasvatusteorioiden kykyä artikuloida kanssaolemisen käytäntöjen kasvatuksellista merkitystä.
Tutkimuksessa luodaan vaihtoehtoinen tapa ajatella kasvatusta – tapa joka jättää Muutos-kuvan rajoitteet taakseen ja kykenee siten tavoittamaan kanssaolemisen käytäntöjen kasvatuksellisen arvon aiempia teorioita paremmin. Tätä Vieraanvaraisuus-kuvaksi nimettyä vaihtoehtoa rakennetaan Deleuzen immanenssifilosofiaa ja Jacques Derridan vieraanvaraisuuden käsitettä yhdistelemällä.
Vieraanvaraisuuden näkökulmasta kanssaolemisen käytäntöjen kasvatuksellisuus paikantuu niiden kykyyn toivottaa lapsen elämä tervetulleeksi sinä salaperäisenä ja ihmeellisenä kysymyksenä, joka se on. Vieraanvaraisuutena tapahtuvan kasvatuksen tarkoituksena on luoda yhteys lapseen sen sijaan, että lasta muutettaisiin.
Kanssaolemisen käytännöt nähdään tällöin eräänlaisena tervetulleeksi toivottamisen työnä, jonka avulla kasvattaja voi kasvattaa tällaista suhdetta. Kasvatuksen ymmärtäminen vieraanvaraisuutena edellyttää myös uutta ymmärrystä kasvattajan aikomuksista. Onko kasvattaja onnistunut pyrkimyksissään toteuttaa vieraanvaraisuutta, riippuu pikemminkin jaetun symbolisen paikan luomisesta ja ylläpitämisestä kuin siitä, kykeneekö hän tuottamaan toivottuja muutoksia lapsessa. Tutkimuksessa esitetään, että kasvatuksen Vieraanvaraisuus-kuva on hyödyllinen täydennys sellaisiin kasvatuksen teorioihin, joissa lasten elämään ja heidän toimijuuteensa suhtaudutaan vakavasti.
Tutkimus sijoittuu kasvatusteorian ja lapsuudentutkimuksen risteyskohtaan. Kanssaolemisen käytäntöjen katsotaan olevan teoreettisesti kiinnostavia näiden alojen näkökulmasta. Yhtäältä kanssaolemisen käytännöt ovat usein läsnä kasvatuksellisissa yhteyksissä, ilmentäen lapsuudentutkimuksen teesiä lasten ontologisesta täyteydestä – lapset elävät elämäänsä kokonaisvaltaisina toimijoina jo nyt eivätkä vasta tulevaisuudessa.
Toisaalta nykyiset kasvatusteoriat jättävät jotain piiloon siitä, mikä kanssaolemisen käytännöissä on kasvatuksellista. Tutkimuksessa väitetään, että kasvatusteorioihin sisältyy laajalti jaettu ja harvoin kyseenalaistettu oletus, jonka mukaan kasvatuksesta tekee kasvatusta sen kyky muuttaa lapsen elämää parempaan suuntaan. Tätä oletusta kutsutaan tutkimuksessa kasvatuksen Muutos-kuvaksi. Tutkimuksessa osoitetaan, kuinka Muutos-kuva rajoittaa kasvatusteorioiden kykyä artikuloida kanssaolemisen käytäntöjen kasvatuksellista merkitystä.
Tutkimuksessa luodaan vaihtoehtoinen tapa ajatella kasvatusta – tapa joka jättää Muutos-kuvan rajoitteet taakseen ja kykenee siten tavoittamaan kanssaolemisen käytäntöjen kasvatuksellisen arvon aiempia teorioita paremmin. Tätä Vieraanvaraisuus-kuvaksi nimettyä vaihtoehtoa rakennetaan Deleuzen immanenssifilosofiaa ja Jacques Derridan vieraanvaraisuuden käsitettä yhdistelemällä.
Vieraanvaraisuuden näkökulmasta kanssaolemisen käytäntöjen kasvatuksellisuus paikantuu niiden kykyyn toivottaa lapsen elämä tervetulleeksi sinä salaperäisenä ja ihmeellisenä kysymyksenä, joka se on. Vieraanvaraisuutena tapahtuvan kasvatuksen tarkoituksena on luoda yhteys lapseen sen sijaan, että lasta muutettaisiin.
Kanssaolemisen käytännöt nähdään tällöin eräänlaisena tervetulleeksi toivottamisen työnä, jonka avulla kasvattaja voi kasvattaa tällaista suhdetta. Kasvatuksen ymmärtäminen vieraanvaraisuutena edellyttää myös uutta ymmärrystä kasvattajan aikomuksista. Onko kasvattaja onnistunut pyrkimyksissään toteuttaa vieraanvaraisuutta, riippuu pikemminkin jaetun symbolisen paikan luomisesta ja ylläpitämisestä kuin siitä, kykeneekö hän tuottamaan toivottuja muutoksia lapsessa. Tutkimuksessa esitetään, että kasvatuksen Vieraanvaraisuus-kuva on hyödyllinen täydennys sellaisiin kasvatuksen teorioihin, joissa lasten elämään ja heidän toimijuuteensa suhtaudutaan vakavasti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4967]