Rakentamisen aikaisen tilannekuvan kehittäminen infrahankkeissa: Case Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssi
Jyväkorpi, Laura (2025)
Jyväkorpi, Laura
2025
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501121308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501121308
Tiivistelmä
Infrarakentamisessa on tärkeää saada tieto liikkumaan, sekä mahdollistaa informoitu päätöksenteko. Tiedon liikuttamiseksi ja informoidun päätöksenteon tueksi on kehitetty tilannekuvia. Diplomityössä tutkitaan digitaalisen tilannekuvan kehittämistä Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssissa. Tilannekuvia tutkitaan infrarakentamisen näkökulmasta. Tilannekuvalla tarkoitetaan reaaliaikaista näkemystä siitä, missä hankkeessa mennään ja miten siihen pisteeseen on päästy. Pirkkala-Linnainmaa-allianssilla on käytössä digitaalinen tilannekuva, jota kehitetään. Innoitus aiheen tutkimiseen lähti tarpeesta kehittää tilannekuvaa suuressa allianssissa rakentamisesta vastaavien toimivaksi työkaluksi. Tilannekuvien kehittämiseen on lähdetty tiedolla johtamisen prosessin kautta. Tämä prosessi esitellään diplomityön teoriassa.
Tutkimusmenetelmänä diplomityössä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavina oli infrarakentamisen ammattilaisia. Haastatteluiden avulla selvitettiin tilannekuvan käyttämisestä, siihen vaadittavasta tietosisällöstä sekä siitä miten tilannekuvasta saisi käytettävän työkalun. Diplomityön tavoitteena oli luoda raamit sille, miten rajata ja valita tietoa esitettäväksi tilannekuvaan, jotta siitä saadaan seurattavan infrarakennushankkeen kannalta toimiva kokonaisuus rakentamisen aikana. Diplomityössä tutkittiin myös tiedon hankintaa, sen hyödyntämistä ja tiedon tuottamista. Tämä työ oli onnistunut, sillä tutkimuskysymyksiin.
Diplomityön tuloksena löydettiin tarvittava tietosisältö tilannekuvaa varten esimerkkinä olleessa allianssihankkeessa, tiedon hankinnalle erilaisia vaihtoehtoisia tapoja sekä tietoa tiedon jakamisesta ja hyödyntämisestä tilannekuvan avulla. Tarvittavaa tietosisältöä tilannekuvaa varten on tärkeimmät seurattavat asiat, joita ovat haastatteluiden perusteella aikataulu ja kustannukset. Muita seurattavia asioita ovat esimerkiksi valmiusasteet ja työturvallisuus. Käytettävyyden lisäämiseksi tilannekuvan tulee olla mahdollisimman selkeä ja yksikertainen. In infrastructure construction, it is important to ensure the flow of information and enable informed decision-making. Situational awareness tools have been developed to facilitate the movement of information and support informed decision-making. The thesis investigates the development of a digital situational picture in the Pirkkala–Linnainmaa alliance, established for the construction of the Tampere Tramway. The situational pictures are examined from the perspective of infrastructure construction. A situational picture refers to a real-time view of the project's status and how it has reached that point. The Pirkkala-Linnainmaa alliance uses a digital situational picture, which is being developed further. The inspiration for researching this topic arose from the need to develop the situational picture into a functional tool for those responsible for construction in a large alliance. The development of situational pictures has been approached through the process of knowledge management, which is presented in the theoretical part of the thesis.
The research method used in the thesis was thematic interviews. The interviewees were professionals in infrastructure construction. Through the interviews, information was gathered about the use of the situational picture, the required content, and how to make the situational picture a usable tool. The aim of the thesis was to create a framework for how to limit and select information to be presented in the situational picture, so that it becomes a functional entity for the monitored infrastructure construction project during the construction phase. The thesis also examined information acquisition, utilization, and production. This work was successful, as the research questions were addressed.
As a result of the thesis, the necessary content for the situational picture in the example alliance project was identified, along with various alternative methods for information acquisition and information on sharing and utilizing data through the situational picture. The essential content for the situational picture includes the most important aspects to be monitored, which, based on the interviews, are the schedule and costs. Other aspects to be monitored include readiness levels and occupational safety. To enhance usability, the situational picture should be as clear and simple as possible.
Tutkimusmenetelmänä diplomityössä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavina oli infrarakentamisen ammattilaisia. Haastatteluiden avulla selvitettiin tilannekuvan käyttämisestä, siihen vaadittavasta tietosisällöstä sekä siitä miten tilannekuvasta saisi käytettävän työkalun. Diplomityön tavoitteena oli luoda raamit sille, miten rajata ja valita tietoa esitettäväksi tilannekuvaan, jotta siitä saadaan seurattavan infrarakennushankkeen kannalta toimiva kokonaisuus rakentamisen aikana. Diplomityössä tutkittiin myös tiedon hankintaa, sen hyödyntämistä ja tiedon tuottamista. Tämä työ oli onnistunut, sillä tutkimuskysymyksiin.
Diplomityön tuloksena löydettiin tarvittava tietosisältö tilannekuvaa varten esimerkkinä olleessa allianssihankkeessa, tiedon hankinnalle erilaisia vaihtoehtoisia tapoja sekä tietoa tiedon jakamisesta ja hyödyntämisestä tilannekuvan avulla. Tarvittavaa tietosisältöä tilannekuvaa varten on tärkeimmät seurattavat asiat, joita ovat haastatteluiden perusteella aikataulu ja kustannukset. Muita seurattavia asioita ovat esimerkiksi valmiusasteet ja työturvallisuus. Käytettävyyden lisäämiseksi tilannekuvan tulee olla mahdollisimman selkeä ja yksikertainen.
The research method used in the thesis was thematic interviews. The interviewees were professionals in infrastructure construction. Through the interviews, information was gathered about the use of the situational picture, the required content, and how to make the situational picture a usable tool. The aim of the thesis was to create a framework for how to limit and select information to be presented in the situational picture, so that it becomes a functional entity for the monitored infrastructure construction project during the construction phase. The thesis also examined information acquisition, utilization, and production. This work was successful, as the research questions were addressed.
As a result of the thesis, the necessary content for the situational picture in the example alliance project was identified, along with various alternative methods for information acquisition and information on sharing and utilizing data through the situational picture. The essential content for the situational picture includes the most important aspects to be monitored, which, based on the interviews, are the schedule and costs. Other aspects to be monitored include readiness levels and occupational safety. To enhance usability, the situational picture should be as clear and simple as possible.