"Pitäisi tehdä mielenosoitus ja yksi päivä kaikkien matkustaa pummilla": Sisällönanalyysi liputta matkustamisen oikeuttamisen tavoista verkkokeskusteluissa
Granholm, Tiina (2025)
Granholm, Tiina
2025
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501091275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501091275
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkoituksenani on selvittää, miten liputta matkustamista oikeutetaan verkkokeskusteluissa. Liputta matkustaminen nähdään suurimmassa osassa aiempaa tutkimusta suuresti ongelmallisena ilmiönä, ja tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää keinoja liputta matkustajien pysäyttämiseksi. Tarkastelen tutkielmassani aiempaa tutkimusta kriittisestä näkökulmasta, ja tavoitteenani on tuoda esille liputta matkustamista sosiaalisena ja poliittisena ilmiönä, joka on kytköksissä myös rakenteelliseen eriarvoisuuteen kaupungeissa. Tutkielmani keskittyy liputta matkustamiseen Helsingin seudun liikenteessä.
Hyödynnän tutkielmassani kriittistä kaupunkiteoriaa. Liputta matkustamisen tarkastelu kriittisen kaupunkiteorian viitekehyksessä mahdollistaa ilmiön tarkastelun sosiaalisena ja poliittisena toimintana, johon myös yhteiskunnan valtarakenteet vaikuttavat. Tutkimusaineistona toimivat neljän eri liputta matkustamista käsittelevän uutisen kommenttikentät, joista aineistoon rajasin ne kommentit, joissa liputta matkustamista oikeutettiin. Aineisto koostui yhteensä 73 kommentista. Analysoin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston analyysissä löysin neljä tapaa oikeuttaa liputta matkustamista: liikkuminen kaupungissa perusoikeutena, lippujärjestelmän epäoikeudenmukaisuus, poliittisen vallan epäoikeudenmukaisuus sekä liputta matkustaminen vastarintana. Keskeinen koko aineistossa vallitseva ajatus on se, että liikkuminen kaupungissa on perusoikeus. Lippujärjestelmän epäoikeudenmukaisuus sekä poliittisen vallan epäoikeudenmukaisuus nähdään esteinä sille, että liikkumisen perusoikeus toteutuisi. Liputta matkustaminen vastarintana taas on tapa toteuttaa liikkumisen perusoikeutta kaupungissa.
Tutkielmassa nostan esille kokemuksia epäoikeudenmukaisesta ja epäsaavutettavasta lippujärjestelmästä, joka rajoittaa monien matkustajien mahdollisuutta liikkua kaupungissa ja täten osallistua yhteiskuntaan. Liputta matkustamista ei ole juuri tutkittu Suomessa, ja tutkielmani antaa suuntaa antavaa tietoa siihen vaikuttavista syistä Suomessa. Tutkielman tulokset korostavat tarvetta jatkotutkimukselle, jossa selvitetään tapoja julkisen liikenteen saavutettavuuden parantamiselle sekä mahdollisuuksia maksuttomalle joukkoliikenteelle Helsingissä sekä oikeudenmukaisemman kaupungin että päästöjen vähentämisen nimis
Hyödynnän tutkielmassani kriittistä kaupunkiteoriaa. Liputta matkustamisen tarkastelu kriittisen kaupunkiteorian viitekehyksessä mahdollistaa ilmiön tarkastelun sosiaalisena ja poliittisena toimintana, johon myös yhteiskunnan valtarakenteet vaikuttavat. Tutkimusaineistona toimivat neljän eri liputta matkustamista käsittelevän uutisen kommenttikentät, joista aineistoon rajasin ne kommentit, joissa liputta matkustamista oikeutettiin. Aineisto koostui yhteensä 73 kommentista. Analysoin aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston analyysissä löysin neljä tapaa oikeuttaa liputta matkustamista: liikkuminen kaupungissa perusoikeutena, lippujärjestelmän epäoikeudenmukaisuus, poliittisen vallan epäoikeudenmukaisuus sekä liputta matkustaminen vastarintana. Keskeinen koko aineistossa vallitseva ajatus on se, että liikkuminen kaupungissa on perusoikeus. Lippujärjestelmän epäoikeudenmukaisuus sekä poliittisen vallan epäoikeudenmukaisuus nähdään esteinä sille, että liikkumisen perusoikeus toteutuisi. Liputta matkustaminen vastarintana taas on tapa toteuttaa liikkumisen perusoikeutta kaupungissa.
Tutkielmassa nostan esille kokemuksia epäoikeudenmukaisesta ja epäsaavutettavasta lippujärjestelmästä, joka rajoittaa monien matkustajien mahdollisuutta liikkua kaupungissa ja täten osallistua yhteiskuntaan. Liputta matkustamista ei ole juuri tutkittu Suomessa, ja tutkielmani antaa suuntaa antavaa tietoa siihen vaikuttavista syistä Suomessa. Tutkielman tulokset korostavat tarvetta jatkotutkimukselle, jossa selvitetään tapoja julkisen liikenteen saavutettavuuden parantamiselle sekä mahdollisuuksia maksuttomalle joukkoliikenteelle Helsingissä sekä oikeudenmukaisemman kaupungin että päästöjen vähentämisen nimis
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]