Peruskoulun muutokset PISA-tutkimusten uutisoinnissa
Marishina, Daria (2025)
Marishina, Daria
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501081173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501081173
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan PISA-tutkimusten tulosten muutosten vaikuttavia tekijöitä, keskittyen opetuksen muutokseen, koulutuspolitiikkaan ja digitalisaatioon. Tämä on laadullinen tutkimus, jossa sisällönanalyysin avulla selvitetään millaisen kuvan uutiset antavat koulutuksen tilasta.
Tutkimuksen tulokset paljastavat monia tekijöitä koulutuksen muutoksessa. Koulutuspolitiikan uudistamisen saama palaute on yksi merkittävä tekijä, joka nousee esille uutisissa. Lisäksi huoli tyttöjen ja poikien välisistä eroista PISA-tuloksissa on keskeinen havainto. Suomalaisten nuorten PISA-tulokset herättävät ylpeyttä, vaikka ne ovatkin viime vuosina heikentyneet. Tämä PISA-tulosten suunta osoittaa kansallista huolta ja kiinnostusta koulutuksen tilasta.
Sisällönanalyysin avulla tutkimus tuottaa syvällisen käsityksen siitä, miten koulutuksen muutoksesta kerrotaan uutisista. Tutkimus antaa näkökulman siihen, miten median käsittely vaikuttaa koulutuskeskusteluun yhteiskunnassa. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa koulutuspoliittisissa päätöksissä ja tutkimuksissa, korostaen tarvetta tässä kompleksisessa ja ajankohtaisessa aiheessa.
Tutkimuksen tulokset paljastavat monia tekijöitä koulutuksen muutoksessa. Koulutuspolitiikan uudistamisen saama palaute on yksi merkittävä tekijä, joka nousee esille uutisissa. Lisäksi huoli tyttöjen ja poikien välisistä eroista PISA-tuloksissa on keskeinen havainto. Suomalaisten nuorten PISA-tulokset herättävät ylpeyttä, vaikka ne ovatkin viime vuosina heikentyneet. Tämä PISA-tulosten suunta osoittaa kansallista huolta ja kiinnostusta koulutuksen tilasta.
Sisällönanalyysin avulla tutkimus tuottaa syvällisen käsityksen siitä, miten koulutuksen muutoksesta kerrotaan uutisista. Tutkimus antaa näkökulman siihen, miten median käsittely vaikuttaa koulutuskeskusteluun yhteiskunnassa. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa koulutuspoliittisissa päätöksissä ja tutkimuksissa, korostaen tarvetta tässä kompleksisessa ja ajankohtaisessa aiheessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]