Varhaiskasvatuksessa käytettävien mindfulness-menetelmien vaikutus lasten sosiaalisemotionaalisiin taitoihin : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Koivisto, Katariina; Nuolivirta, Aurora (2025)
Koivisto, Katariina
Nuolivirta, Aurora
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501071136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501071136
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan mindfulness-menetelmien käyttöä sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tavoitteenamme on selvittää, millaisia mindfulness-menetelmiä varhaiskasvatukseen on sovellettu lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseksi sekä mihin sosiaalisemotionaalisen kompetenssin osa-alueisiin nämä interventiot vaikuttavat.
Sosiaalisemotionaaliset taidot ovat keskeisiä elämässä pärjäämisen kannalta ja näille taidoille pohja luodaan jo varhaislapsuudessa. Sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseen on kehitetty paljon erilaisia menetelmiä ja interventioita. Näitä menetelmiä kutsutaan yleisesti SEL-menetelmiksi. Mindfulnessiin pohjaavat interventiot ovat SEL-menetelmien kaltaisia. Mindfulnessilla tarkoitetaan tietoista läsnäoloa, jonka avulla yksilö pystyy kohdentamaan huomionsa johonkin tiettyyn kohteeseen. Mindfulnessin keskeisemmät piirteet ovat huomio, tietoisuus, tuomitsemattomuus, läsnäolo sekä avoin asenne. Mindfulnessin on nähty aikaisempien tutkimusten valossa tukevan lasten ja nuorten sosiaalisemotionaalista oppimista sekä yleistä elämänlaatua.
Tutkimuksen aineistomme koostuu yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Aineiston analyysissä on sovellettu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston haussa olemme hyödyntäneet PRISMA-S tarkistuslistaa tutkimuksen luotettavuuden vahvistamiseksi. Tuloksissa huomasimme, että varhaiskasvatuksessa käytettävillä mindfulness-menetelmillä voidaan tukea varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisemotionaalisen kompetenssin kehittymistä erityisesti itsesäätelyn ja prososiaalisen käyttäytymisen osalta.
Tutkimustulosten perusteella Mindfulness-menetelmiä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseen. Sosiaalisemotionaalisen kompetenssin osa-alueista erityisesti itsesäätelytaidot kehittyivät sekä prososiaalinen käytös lisääntyi mindfulness-interventioiden myötä. Erilaisia toimivia mindfulness-menetelmiä yhdisti se, että opettaja tai kasvattaja ohjasi henkilökohtaisesti tuokioita.
Sosiaalisemotionaaliset taidot ovat keskeisiä elämässä pärjäämisen kannalta ja näille taidoille pohja luodaan jo varhaislapsuudessa. Sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseen on kehitetty paljon erilaisia menetelmiä ja interventioita. Näitä menetelmiä kutsutaan yleisesti SEL-menetelmiksi. Mindfulnessiin pohjaavat interventiot ovat SEL-menetelmien kaltaisia. Mindfulnessilla tarkoitetaan tietoista läsnäoloa, jonka avulla yksilö pystyy kohdentamaan huomionsa johonkin tiettyyn kohteeseen. Mindfulnessin keskeisemmät piirteet ovat huomio, tietoisuus, tuomitsemattomuus, läsnäolo sekä avoin asenne. Mindfulnessin on nähty aikaisempien tutkimusten valossa tukevan lasten ja nuorten sosiaalisemotionaalista oppimista sekä yleistä elämänlaatua.
Tutkimuksen aineistomme koostuu yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Aineiston analyysissä on sovellettu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston haussa olemme hyödyntäneet PRISMA-S tarkistuslistaa tutkimuksen luotettavuuden vahvistamiseksi. Tuloksissa huomasimme, että varhaiskasvatuksessa käytettävillä mindfulness-menetelmillä voidaan tukea varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisemotionaalisen kompetenssin kehittymistä erityisesti itsesäätelyn ja prososiaalisen käyttäytymisen osalta.
Tutkimustulosten perusteella Mindfulness-menetelmiä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemiseen. Sosiaalisemotionaalisen kompetenssin osa-alueista erityisesti itsesäätelytaidot kehittyivät sekä prososiaalinen käytös lisääntyi mindfulness-interventioiden myötä. Erilaisia toimivia mindfulness-menetelmiä yhdisti se, että opettaja tai kasvattaja ohjasi henkilökohtaisesti tuokioita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]