"Tää ikkunoiden ja ovien avaaminen siihen ympäröivään yhteiskuntaan on äärettömän tärkeää" : Lukio-opettajien kokemuksia korkeakouluyhteistyöstä
Tulkki, Elina (2024)
Tulkki, Elina
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024122711696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024122711696
Tiivistelmä
Lukiokoulutus uudistui vuonna 2021 voimaan tulleen opetussuunnitelman myötä (LOPS 2019). Opetussuunnitelmassa keskeisiä muutoksia ovat laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudet opetuksen läpileikkaavina tavoitteina sekä oppiainerajat ylittävä oppiminen. Yksi uudistuksen painopisteistä on lukion korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön lisääminen. Lukiolaki (714/2018) velvoittaa lukioita järjestämään opetusta yhteistyössä yhden tai useamman korkeakoulun kanssa.
Opettajat ovat opetussuunnitelmamuutoksissa keskeisiä tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, miten korkeakouluyhteistyön toteuttaminen näkyy lukion aineenopettajien kokemuksissa ja ajatuksissa osana opetussuunnitelmauudistusta ja lukiokurssien kehittämistä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tutkimuksia opetussuunnitelmauudistuksista, opettajuudesta, muuttuvasta opettajuudesta sekä opettajuuden ja opetussuunnitelmien suhteesta. Lisäksi taustoituksena käytettiin korkeakouluyhteisyöstä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia ja hankkeita. Tutkimuksen aineistona toimivat viiden lukion aineenopettajan teemahaastattelut sekä ”Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa – innovaatio, oivallus ja muutos” -hankkeessa mukana olleiden lukion aineenopettajien laatimat dokumentaatiot uuden lukion opetussuunnitelman mukaisten lukiokurssien toteuttamisesta ja suunnittelusta. Haastattelut ja dokumentaatiot analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat lisää tietoa opettajuuden haasteista ja mahdollisuuksista muutosprosesseissa. Tulokset vahvistavat aiempia näkökulmia siitä, että menestyäkseen jatkuvissa muutoksissa tulevaisuuden opettajuus merkitsee siirtymää kollegiaaliseen toimintaan. Opettajien ammatillista kasvua ja resurssien riittävyyttä on myös tärkeää tukea. Opettajien kokemusten mukaan korkeakouluyhteistyön järjestäminen tukee hyvin uuden opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita lukion yhteiskunnalliselle avautumiselle, opiskelijoiden kokemuksille korkeakoulusta, opiskelijoiden siirtymäorientaatiolle korkeakouluun sekä opiskelijoiden yhteiskunnallisen osaamisen tukemiselle. Vaatimuksena yhteistyölle kuitenkin on, että yhteistyön toteuttamisen muodot ovat tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia. Johtopäätöksenä voidaan myös todeta korkeakouluyhteistyön kehittämisen ja jatkuvuuden suhteen olevan syytä kiinnittää huomiota toimivien rakenteiden kehittämiseen ja tehokkaisiin hyvien käytänteiden jakamisen keinoihin.
Opettajat ovat opetussuunnitelmamuutoksissa keskeisiä tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, miten korkeakouluyhteistyön toteuttaminen näkyy lukion aineenopettajien kokemuksissa ja ajatuksissa osana opetussuunnitelmauudistusta ja lukiokurssien kehittämistä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tutkimuksia opetussuunnitelmauudistuksista, opettajuudesta, muuttuvasta opettajuudesta sekä opettajuuden ja opetussuunnitelmien suhteesta. Lisäksi taustoituksena käytettiin korkeakouluyhteisyöstä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia ja hankkeita. Tutkimuksen aineistona toimivat viiden lukion aineenopettajan teemahaastattelut sekä ”Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa – innovaatio, oivallus ja muutos” -hankkeessa mukana olleiden lukion aineenopettajien laatimat dokumentaatiot uuden lukion opetussuunnitelman mukaisten lukiokurssien toteuttamisesta ja suunnittelusta. Haastattelut ja dokumentaatiot analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat lisää tietoa opettajuuden haasteista ja mahdollisuuksista muutosprosesseissa. Tulokset vahvistavat aiempia näkökulmia siitä, että menestyäkseen jatkuvissa muutoksissa tulevaisuuden opettajuus merkitsee siirtymää kollegiaaliseen toimintaan. Opettajien ammatillista kasvua ja resurssien riittävyyttä on myös tärkeää tukea. Opettajien kokemusten mukaan korkeakouluyhteistyön järjestäminen tukee hyvin uuden opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita lukion yhteiskunnalliselle avautumiselle, opiskelijoiden kokemuksille korkeakoulusta, opiskelijoiden siirtymäorientaatiolle korkeakouluun sekä opiskelijoiden yhteiskunnallisen osaamisen tukemiselle. Vaatimuksena yhteistyölle kuitenkin on, että yhteistyön toteuttamisen muodot ovat tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia. Johtopäätöksenä voidaan myös todeta korkeakouluyhteistyön kehittämisen ja jatkuvuuden suhteen olevan syytä kiinnittää huomiota toimivien rakenteiden kehittämiseen ja tehokkaisiin hyvien käytänteiden jakamisen keinoihin.