Konfliktitilanteet lasten kuvakirjoissa
Olli, Peppi; Pajunen, Pinja (2024)
Olli, Peppi
Pajunen, Pinja
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121911466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121911466
Tiivistelmä
Konfliktitilanteita tapahtuu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa lähes päivittäin ja siksi onkin tärkeää saada ymmärrystä, millaisia konfliktitilanteita voi ilmetä. Lapset usein samaistuvat kirjojen hahmoihin ja sisältöihin. Kasvattajien tulisi tiedostaa tämä ja valita luettavat kirjat huomioiden lasten tarpeet. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ammattilaiset pystyvät kirjojen avulla näyttämään lapsille todellisia asioita lasten arjesta ja esimerkiksi kuvakirjojen avulla lasten kanssa on helppo käsitellä myös vaikeita asioita. Tässä laadullisessa kandidaatintutkielmassamme tutkimme konfliktitilanteita lasten kuvakirjallisuudessa. Pyrimme tutkimuksellamme herättämään alan opiskelijoissa ja ammattilaisissa ajatuksia konfliktitilanteiden merkityksestä ja näkyvyydestä arjen tilanteissa.
Toteutimme tutkimuksemme analyysin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin aineistona toimi kuusi suomalaista lasten kuvakirjaa. Kirjojen tarinoiden tuli esiintyä joko varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen ympäristössä. Etsimme tutkielmassamme kirjoista konfliktitilanteita sekä selvitimme, kuka näitä tilanteita ratkaisi. Määrittelimme konfliktitilanteen tutkielmassamme tilanteeksi, jossa lapsi kohtaa negatiivisen tilanteen joko omassa toiminnassaan tai vuorovaikutuksessa.
Tutkimustuloksemme osoitti, että konfliktitilanteita esiintyi kirjoissa, joko yksilön omassa toiminnassa tai vuorovaikutuksessa. Yksilön omassa toiminnassa tapahtuvat konfliktitilanteet liittyivät usein yksilön omaan ajatteluun. Vuorovaikutuksessa tapahtuvissa konfliktitilanteissa korostui kiusaaminen ja ristiriitatilanteet. Konfliktitilanteiden ratkaisijoita jaoteltiin kolmeen luokkaan: kasvattaja, lapsi ja huoltaja. Tutkimuksessamme myös selvisi, että yli puolia tilanteita ei ratkaistu millään tavoin. Suurimman osan konfliktitilanteista, sekä yksilön toimintaan liittyvistä että vuorovaikutuksessa esiintyvistä tilanteista, ratkaisi kasvattaja. Tämän takia pohdinnassamme korostammekin kasvattajan merkitystä konfliktitilanteiden ehkäisijänä ja ratkaisijana.
Toteutimme tutkimuksemme analyysin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin aineistona toimi kuusi suomalaista lasten kuvakirjaa. Kirjojen tarinoiden tuli esiintyä joko varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen ympäristössä. Etsimme tutkielmassamme kirjoista konfliktitilanteita sekä selvitimme, kuka näitä tilanteita ratkaisi. Määrittelimme konfliktitilanteen tutkielmassamme tilanteeksi, jossa lapsi kohtaa negatiivisen tilanteen joko omassa toiminnassaan tai vuorovaikutuksessa.
Tutkimustuloksemme osoitti, että konfliktitilanteita esiintyi kirjoissa, joko yksilön omassa toiminnassa tai vuorovaikutuksessa. Yksilön omassa toiminnassa tapahtuvat konfliktitilanteet liittyivät usein yksilön omaan ajatteluun. Vuorovaikutuksessa tapahtuvissa konfliktitilanteissa korostui kiusaaminen ja ristiriitatilanteet. Konfliktitilanteiden ratkaisijoita jaoteltiin kolmeen luokkaan: kasvattaja, lapsi ja huoltaja. Tutkimuksessamme myös selvisi, että yli puolia tilanteita ei ratkaistu millään tavoin. Suurimman osan konfliktitilanteista, sekä yksilön toimintaan liittyvistä että vuorovaikutuksessa esiintyvistä tilanteista, ratkaisi kasvattaja. Tämän takia pohdinnassamme korostammekin kasvattajan merkitystä konfliktitilanteiden ehkäisijänä ja ratkaisijana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]