Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen kestävyystiedon hallinnassa
Lehtonen, Joonatan (2025)
Lehtonen, Joonatan
2025
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121911465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121911465
Tiivistelmä
Kestävyyden merkitys liiketoiminnassa kasvaa jatkuvasti ja yritysten pitää kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan sidosryhmien ja regulaatioiden paineista, ympäristön pilaantumisesta sekä resurssien ylikulutuksesta johtuen. Kestävyysraportoinnin tiukentuneet vaatimukset sekä liiketoiminnan muutokset luovat tarpeen yrityksille kerätä ja hyödyntää luotettavaa, ajantasaista ja relevanttia kestävyysdataa. Toiminnanohjausjärjestelmillä on huomattavaa potentiaalia tukea yritysten kestävyystietotarpeiden ratkaisemisessa. Työn tavoitteena on selvittää yritysten motivaatioita, haasteita ja tarpeita kestävyystiedon käsittelyyn liittyen. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten toiminnanohjausjärjestelmää voidaan hyödyntää osana yritysten kestävyystiedon käsittelyä. Tehtävänä on selvittää, mitä ja millaista dataa toiminnanohjausjärjestelmässä voidaan käsitellä sekä millaisista ominaisuuksista on hyötyä yritysten kestävyystiedon hallinnassa.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui yhteensä 10 haastateltavaa yhdeksästä eri yrityksestä. Haastateltavat valikoituivat harkinnanvaraisesti toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmää käyttävistä asiakkaista, ja yritysten toimialat vaihtelivat kone- ja laitevalmistuksesta elintarviketeollisuuteen. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavien roolit yrityksissä vaihtelivat laajasti, edustaen niin ympäristö- ja laatupäälliköitä kuin tehtaanjohtajia. Työssä käytettiin abduktiivista lähestymistapaa, jonka avulla saadaan muodostettua kattavat tulokset kirjallisuutta ja tulosaineistoa yhdistäen.
Tutkimustulosten perusteella kestävyys on merkittävä ohjaava tekijä nykypäivän liiketoiminnassa. Asiakkaiden vaatimukset, CSRD-raportointidirektiivi, strategia sekä arvon luonti ja kilpailuetu motivoivat yrityksiä kestävyyteen ja tiedon keräämiseen. Kestävyystiedon keräämiseen ja käyttöön liittyy huomattavia haasteita, jotka pitää ratkaista ennen kuin tietoa voidaan hyödyntää kokonaisvaltaisesti. On tunnistettu, että datalla on rooli tiedon todentamisessa ja varmentamisessa. Tiedon haasteet voidaan jakaa tulosten mukaan kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat datan kerääminen, datan hallinta ja käsittely sekä datan käyttö. Olennaisin tunnistettu tarve on vähentää manuaalisuutta kestävyysdatan käsittelyssä. Digitaalisten työkalujen puute on johtanut tarpeisiin, joihin toiminnanohjausjärjestelmillä on mahdollisuus tarjota ratkaisuja. Järjestelmää voidaan hyödyntää osana yritysten kestävyystiedon käsittelyä mahdollistamalla entistä parempi datan käsittely, hallinta ja käyttö järjestelmässä. Järjestelmiin tulee kehittää integraatioita ja rajapintoja, mahdollistaa datan laajentaminen sekä lisätä automatisaatiota datan käsittelyä varten. Järjestelmän avulla mahdollistetaan parempi läpinäkyvyys ja luotettavuus läpi koko toimitusketjun.
Tulokset vahvistavat kirjallisuudessa tunnistettuja motivaatioita kestävyydessä. Lisäksi tulokset laajentavat tietoa kestävyysdataan ja -raportointiin liittyvien haasteiden sekä toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntämistarpeiden osalta. Jotta toiminnanohjausjärjestelmät palvelisivat tulevaisuudessa paremmin yritysten kestävyystietotarpeita, järjestelmiin tulee kehittää toimialariippumaton tuki kestävyystiedon käsittelylle. Järjestelmän kokonaisvaltaisuuden kehittäminen voidaan toteuttaa lisäämällä integraatioita ja tekoälyä. Tulevaisuudessa tekoälyn merkitystä, avoimen datan käyttöä ja siihen liittyvien palveluiden hyödyntämistä osana toiminnanohjausjärjestelmää olisi hyödyllistä tutkia. The significance of sustainability is continuously increasing. Companies must develop their operations into a more sustainable direction due to pressures from stakeholders and regulation, environmental pollution, and overconsumption of resources. The stricter requirements for sustainability reporting and changes in business create a need for companies to collect and utilize reliable, up-to-date, and relevant sustainability data. ERP systems have considerable potential to support companies in solving their needs with sustainability data. The aim of the thesis is to investigate companies’ motivations, challenges, and needs related to the processing of sustainability data. In addition, the aim is to find out what kind of data can be processed in ERP systems and what features are useful in managing companies’ sustainability data.
The thesis was conducted as a qualitative study, and it involved a total of 10 interviewees from nine different companies. The interviewees were selected discretionally from the company’s clients that use the company’s ERP system. The industries of selected companies varied from machinery and equipment manufacturing to the food and beverage industry. The data collection was carried out using semi-structured interviews. The interviewees’ roles in their companies varied widely, representing roles like environmental and quality managers and factory managers. The approach in the thesis was abductive, which allows comprehensive results to be formed by combining literature and results.
Based on the research results, sustainability is a significant driving factor in today’s business. There are four main factors which motivate companies to be sustainable and collect data which include customer requirements, the CSRD reporting directive, strategy, as well as value creation and competitive advantage. There are significant challenges associated with collecting and using sustainability data that need to be resolved before data can be utilized comprehensively. It has been identified that data plays a role in verifying and validating sustainability information. Data challenges can be divided into three areas which are data collection, data management and processing, and data use. The most essential need identified is to reduce manual work in handling sustainability data. The lack of digital tools has led to a need for which ERP systems can provide solutions. The system can be utilized as a part of companies’ handling of sustainability data by enabling better data processing, management, and use in the system. Integrations and interfaces must be developed, data expansions enabled, and automation increased for data processing in ERP systems. The ERP system enables better transparency and reliability throughout the entire supply chain.
The results confirm the motivations for sustainability that were identified in the literature. In addition, the results expand knowledge regarding the challenges related to sustainability data and reporting, and the utilization needs for ERP systems. For ERP systems to better serve the sustainability information needs of companies, industry-independent system support for processing sustainability information must be developed. The development of ERP systems into a more comprehensive version can be implemented by increasing integrations and artificial intelligence. In the future, it would be useful to study the importance of AI, the use of open data, and the utilization of related services in ERP systems.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui yhteensä 10 haastateltavaa yhdeksästä eri yrityksestä. Haastateltavat valikoituivat harkinnanvaraisesti toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmää käyttävistä asiakkaista, ja yritysten toimialat vaihtelivat kone- ja laitevalmistuksesta elintarviketeollisuuteen. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavien roolit yrityksissä vaihtelivat laajasti, edustaen niin ympäristö- ja laatupäälliköitä kuin tehtaanjohtajia. Työssä käytettiin abduktiivista lähestymistapaa, jonka avulla saadaan muodostettua kattavat tulokset kirjallisuutta ja tulosaineistoa yhdistäen.
Tutkimustulosten perusteella kestävyys on merkittävä ohjaava tekijä nykypäivän liiketoiminnassa. Asiakkaiden vaatimukset, CSRD-raportointidirektiivi, strategia sekä arvon luonti ja kilpailuetu motivoivat yrityksiä kestävyyteen ja tiedon keräämiseen. Kestävyystiedon keräämiseen ja käyttöön liittyy huomattavia haasteita, jotka pitää ratkaista ennen kuin tietoa voidaan hyödyntää kokonaisvaltaisesti. On tunnistettu, että datalla on rooli tiedon todentamisessa ja varmentamisessa. Tiedon haasteet voidaan jakaa tulosten mukaan kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat datan kerääminen, datan hallinta ja käsittely sekä datan käyttö. Olennaisin tunnistettu tarve on vähentää manuaalisuutta kestävyysdatan käsittelyssä. Digitaalisten työkalujen puute on johtanut tarpeisiin, joihin toiminnanohjausjärjestelmillä on mahdollisuus tarjota ratkaisuja. Järjestelmää voidaan hyödyntää osana yritysten kestävyystiedon käsittelyä mahdollistamalla entistä parempi datan käsittely, hallinta ja käyttö järjestelmässä. Järjestelmiin tulee kehittää integraatioita ja rajapintoja, mahdollistaa datan laajentaminen sekä lisätä automatisaatiota datan käsittelyä varten. Järjestelmän avulla mahdollistetaan parempi läpinäkyvyys ja luotettavuus läpi koko toimitusketjun.
Tulokset vahvistavat kirjallisuudessa tunnistettuja motivaatioita kestävyydessä. Lisäksi tulokset laajentavat tietoa kestävyysdataan ja -raportointiin liittyvien haasteiden sekä toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntämistarpeiden osalta. Jotta toiminnanohjausjärjestelmät palvelisivat tulevaisuudessa paremmin yritysten kestävyystietotarpeita, järjestelmiin tulee kehittää toimialariippumaton tuki kestävyystiedon käsittelylle. Järjestelmän kokonaisvaltaisuuden kehittäminen voidaan toteuttaa lisäämällä integraatioita ja tekoälyä. Tulevaisuudessa tekoälyn merkitystä, avoimen datan käyttöä ja siihen liittyvien palveluiden hyödyntämistä osana toiminnanohjausjärjestelmää olisi hyödyllistä tutkia.
The thesis was conducted as a qualitative study, and it involved a total of 10 interviewees from nine different companies. The interviewees were selected discretionally from the company’s clients that use the company’s ERP system. The industries of selected companies varied from machinery and equipment manufacturing to the food and beverage industry. The data collection was carried out using semi-structured interviews. The interviewees’ roles in their companies varied widely, representing roles like environmental and quality managers and factory managers. The approach in the thesis was abductive, which allows comprehensive results to be formed by combining literature and results.
Based on the research results, sustainability is a significant driving factor in today’s business. There are four main factors which motivate companies to be sustainable and collect data which include customer requirements, the CSRD reporting directive, strategy, as well as value creation and competitive advantage. There are significant challenges associated with collecting and using sustainability data that need to be resolved before data can be utilized comprehensively. It has been identified that data plays a role in verifying and validating sustainability information. Data challenges can be divided into three areas which are data collection, data management and processing, and data use. The most essential need identified is to reduce manual work in handling sustainability data. The lack of digital tools has led to a need for which ERP systems can provide solutions. The system can be utilized as a part of companies’ handling of sustainability data by enabling better data processing, management, and use in the system. Integrations and interfaces must be developed, data expansions enabled, and automation increased for data processing in ERP systems. The ERP system enables better transparency and reliability throughout the entire supply chain.
The results confirm the motivations for sustainability that were identified in the literature. In addition, the results expand knowledge regarding the challenges related to sustainability data and reporting, and the utilization needs for ERP systems. For ERP systems to better serve the sustainability information needs of companies, industry-independent system support for processing sustainability information must be developed. The development of ERP systems into a more comprehensive version can be implemented by increasing integrations and artificial intelligence. In the future, it would be useful to study the importance of AI, the use of open data, and the utilization of related services in ERP systems.