Opettajan uudet vaatteet : Opettajaopiskelijoiden työpukeutuminen ja sitä ohjaavat tekijät
Sjövall, Mira (2024)
Sjövall, Mira
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121811392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121811392
Tiivistelmä
Tutkielmani käsitteli opettajan työpukeutumista ja sitä ohjaavia tekijöitä. Opettajien pukeutumiselle virallisia ohjeistuksia on hyvin vähän, mutta siitä huolimatta opettajien pukeutuminen ei ole täysin vapaata. Opettajien rooli mallikansalaisena ja sivistyneisyyden esikuvana on tuottanut odotuksia opettajan pukeutumiselle, mitkä ohjaavat opettajan ammattipukeutumista. Teoreettisessa viitekehyksessä määrittelin pukeutumiskäyttäytymistä ja pukeutumisvalintoihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi käsittelin opettajan perinnettä mallikansalaisena sekä opettajan pukeutumisen merkityksiä. Tutkielma on laadullinen, ja sen tavoitteena on ollut tuottaa tietoa siitä, mitä luokanopettajaopiskelijat kokevat voivansa pukea työtehtäviin, ja mitkä tekijät ohjaavat heidän pukeutumistaan työtehtävissä.
Tutkimukseen osallistui 35 luokanopettajaopiskelijaa, joilta keräsin vastauksia Forms-kyselylomakkeella. Analysoin vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuskysymykseni olivat, mitä luokanopettajaopiskelijat kokevat voivansa pukea harjoitteluun tai opettajan työtehtäviin, ja millaiset tekijät ohjaavat heidän ammattipukeutumistaan. Tämän tutkimuksen mukaan opettajaopiskelijat suosivat soluttautuvaa pukeutumista, jolla ei ole tarkoitus erottua. Epäasialliseksi opettajan työpukeutumiseksi koetaan vaatteet, jotka rikkovat mallikansalaisuuden kuvaa. Luokanopettajaopiskelijoiden pukeutumista ohjaavat omat mieltymykset sekä fyysinen ympäristö, mutta vahvin ohjaava tekijä on muiden, kuten kollegoiden tai oppilaiden odotukset. Tutkimustulokset vastaavat aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta aiheesta olisi hyvä saada lisää tutkimusta.
Tutkimukseen osallistui 35 luokanopettajaopiskelijaa, joilta keräsin vastauksia Forms-kyselylomakkeella. Analysoin vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuskysymykseni olivat, mitä luokanopettajaopiskelijat kokevat voivansa pukea harjoitteluun tai opettajan työtehtäviin, ja millaiset tekijät ohjaavat heidän ammattipukeutumistaan. Tämän tutkimuksen mukaan opettajaopiskelijat suosivat soluttautuvaa pukeutumista, jolla ei ole tarkoitus erottua. Epäasialliseksi opettajan työpukeutumiseksi koetaan vaatteet, jotka rikkovat mallikansalaisuuden kuvaa. Luokanopettajaopiskelijoiden pukeutumista ohjaavat omat mieltymykset sekä fyysinen ympäristö, mutta vahvin ohjaava tekijä on muiden, kuten kollegoiden tai oppilaiden odotukset. Tutkimustulokset vastaavat aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta aiheesta olisi hyvä saada lisää tutkimusta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]