Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Red Death is Better Than a Black Life” : The Legitimation of Suicide Missions and Political Violence in the Lebanese Hizballah and the Sri Lankan Tamil Tigers

Rosberg-Haavisto, Annika (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3754-4.pdf (6.626Mt)
Lataukset: 



Rosberg-Haavisto, Annika
Tampere University
2025

Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-01-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3754-4
Tiivistelmä
Tämä väitöstutkimus käsittelee väkivallan, erityisesti itsemurhaiskujen, oikeuttamista libanonilaisessa Hizballahissa ja srilankalaisessa Tamilitiikereissä (LTTE). Shiialainen Hizballah perustettiin 1980-luvun alussa vastustamaan Israelin miehitystä. Se toimii edelleen aktiivisesti sekä poliittisena puolueena että aseellisena organisaationa. Velupillai Prabhakaranin 1970-luvulla perustama Tamilitiikerit-järjestö taisteli 30 vuotta itsenäisen Tamil Eelamin muodostamiseksi Sri Lankan pohjois- ja itäosiin. Sisällissota päättyi vuonna 2009, kun järjestö kukistettiin lopullisesti.

Itsemurhaisku on eräs terrorismin historian tuhoisimmista "keksinnöistä". Siinä tekijän pääasiallinen tavoite ei ole itsensä tappaminen vaan muiden kuolema. Iskuja tekevät organisaatiot tavoittelevat poliittisia päämääriä. Hizballah ja Tamilitiikerit olivat ensimmäisiä järjestöjä, jotka alkoivat käyttää itsemurhaiskuja vastarintansa välineenä.

Tutkimuksessa hyödynnetään terroristisiksi nimettyjen järjestöjen tuottamaa materiaalia, jota on käytetty terrorismin tutkimuksessa melko vähän. Kriittisen terrorismin tutkimuksen periaatteiden mukaisesti tutkimus antaa äänen järjestöille itselleen, pyrkien ymmärtämään niiden toimintaa niiden omasta näkökulmasta historiallista kontekstia unohtamatta. Aineistona käytetään järjestöjohtajien puheita, lausuntoja ja haastatteluja, joita analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin avulla. Kontekstin ymmärryksen lisäämiseksi tutkimuskysymyksiä lähestytään käsitteiden kautta. Näitä ovat väkivallan oikeuttaminen, viholliskuvat, epäsymmetrinen sodankäynti, itsemurha ja marttyyrius. Itsemurhaiskuja yksilön, organisaation ja yhteisön kannalta on käsitelty omassa luvussaan.

Väkivaltaa pitäisi tutkia osana liikettä, ei erillisenä ilmiönä. Empiirisissä luvuissa hahmotellaan ensin Hizballahin ja Tamilitiikerien identiteettiä, politiikkaa sekä suhtautumista väkivaltaan ja aseelliseen taisteluun. Sitten käsitellään ajatuksia liittolaisista ja vihollisista ja lopuksi marttyyriuden erityispiirteitä organisaation näkökulmasta sekä itsemurhaiskuja tukeviin yhteisöihin luotua kuoleman kulttuuria. Loppuluvussa kootaan yhteen Hizballahin ja Tamilitiikerien näkemykset ja voidaan hahmottaa kahden kulttuuriselta, historialliselta ja uskonnolliselta taustaltaan hyvin erilaisen järjestön puheesta melko samankaltaisia oikeuttamisen diskursseja.

Defensiivinen diskurssi osoittautui kaikkein hallitsevimmaksi. Molemmat järjestöt näkivät taistelunsa itsepuolustuksena, oikeutettuna vastarintana kolonialismia ja miehitystä vastaan. Väkivalta nähtiin välttämättömänä keinona vastustaa ylivoimaista vihollista. Järjestöt kokivat, että vihollinen itse oikeutti väkivallan itseään kohtaan.

Nationalistinen diskurssi. Nationalismi ilmeni konflikteissa eri tavoin: Hizballah keskittyi ulkopuolisen miehityksen vastustamiseen, kun taas Tamilitiikerit, jotka olivat itse Sri Lankan kansalaisia, asettuivat oman valtionsa vastustajiksi. Kertomuksista tamilien oikeudesta omaan maahansa ja muslimien oikeudesta vapautua miehityksestä tuli jokapäiväisiä.

Uskonnollinen diskurssi. Hizballah hyödynsi jihadia väkivallan oikeutuksessa, mutta sen uskonnollinen retoriikka pysyi maltillisena. Vaatimus islamilaista valtiosta hiipui, mutta Palestiinan vapauttaminen säilyi keskiössä. Tamilitiikereissä uskonnolla ei ollut merkittävää roolia ja nationalismi korvasi uskonnon oikeutuksen perustana.

Laillisuusdiskurssi. Termiä "laillinen oikeus" käytettiin paljon, mutta sen merkitys jäi epäselväksi. Hizballah ei luottanut kansainvälisiin sopimuksiin ja piti neuvotteluita epätasa-arvoisina. Sen keskeiseksi kysymykseksi nousi Israelin olemassaolo ja palestiinalaisten pakolaisten tilanne. Tamilitiikerit vetosivat ihmisoikeuksiin ja hakivat tukea kansainväliseltä yhteisöltä, syyttäen Sri Lankaa tamilien syrjinnästä ja kansanmurhasta. Molemmat järjestöt pitivät tiukasti kiinni oikeudestaan aseistautua. Kärsimysdiskurssi. Kollektiiviset traumat nousivat sekä historiasta että lähimenneisyydestä. LTTE toi kärsimyskokemuksensa esille näkyvämmin kuin Hizballah, vaikka kummankin aineistossa yksityiskohtaiset tapauskuvaukset olivat harvinaisia. Toisaalta kärsimys haluttiin lopettaa, toisaalta se käännettiin voimavaraksi, joka toi lopullisen voiton lähemmäksi.

Terrorismidiskurssi. Molemmat järjestöt kokivat terroristijärjestöksi leimaamisen epäoikeutetuksi. Hizballah ei keskittynyt määrittelemään suhdettaan terrorismiin, mutta määritteli kyllä vastustajiensa toimintaa. LTTE taas nosti esiin valtioterrorismin jo 1980-luvulla. Syyskuun 11. iskujen jälkeen molemmat pyrkivät etäännyttämään itsensä terrorismista ja siviilikohteisiin kohdistuvista iskuista. LTTE myös pyrki aktiivisesti luomaan rauhanomaisempaa vastadiskurssia.

Marttyyriusdiskurssi kietoutui kaikkiin edellisiin esiin nostettuihin diskursseihin. Marttyyrius oli järjestöissä aktiivista ja systemaattista ja poliittisen taistelun väline. Itsemurhaiskut toteutettiin marttyyriuden aatteen tukemana ja iskut nähtiin lahjana yhteisölle. Yhteisö jäi kiitollisuuden velkaan ja järjestön tehtävä oli pitää marttyyrit "hengissä". Tällaisessa "kuoleman kulttuurissa" itsemurhaiskujen tekijät olivat kunnioitettuja sankareita, heidän tekojaan ylistettiin ja niille annettiin moraalinen oikeutus, mitä vahvistettiin muun muassa puhein, seremonioin ja juhlapäivin. Marttyyrin verestä tehtiin arvokkaampaa kuin mistään muusta. Punainen kuolema oli parempi kuin musta elämä.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5017]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste