Kirjaimellisesta kaksosuudesta vertauskuvalliseen kaksosuuteen : Kaksosuuden tematiikan merkitys Jim Jarmuschin Paterson-elokuvassa
Aho, Tomi (2024)
Aho, Tomi
2024
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121811364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121811364
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani yhdysvaltalaisen elokuvaohjaaja Jim Jarmuschin Paterson-elokuvateoksessa ilmenevää kaksosuuden tematiikkaa ja vertauskuvallisen kaksosuuden muodostumista. Hypoteesini mukaan päähenkilön ja tämän puolison alkudialogi kaksosista, päähenkilön havaitsemat identtiset kaksoshenkilöhahmot ja vihjeet puolisoiden eriparisuudesta muodostavat tulkintakehyksen, jonka myötä tarinasta voi hahmottaa vertauskuvallista epäkaksosuutta ja vertauskuvallista kaksosuutta. Kirjaimellisen ja vertauskuvallisen kaksosuuden asetelma on metaforamainen, jonka vuoksi sovellan analyysissa Max Blackin vuorovaikutusteoriaa, joka on semanttinen metaforateoria. Tutkimuskysymykseni on, että miten vertauskuvallinen kaksosuus tarinassa muodostuu.
Arkisten rutiinien toistosta rakentuvassa tarinassa bussia kuljettavan ja runoilevan päähenkilö Patersonin idoli Williams Carlos Williams tunnetaan imagismin edustajana. Imagismissa runon perusyksikkönä toimii runokuva, joka on ensisijaisesti ymmärrettävä kuvana ja ainoastaan toissijaisesti vertauskuvana; visualisoimisen ohella sillä pyritään konkreettiseen sanontaan. Päähenkilö luo arkisista ilmiöistä runoja, joiden konkreettiset ainekset hän poimii katseellaan ympäristöstä kuin ne runokuvina havaiten. Asetelma tarjoaa mielekkään lähtökohdan käsitellä tarinan konkreettisen kaksosuuden havaintoja runokuvina. Vuorovaikutusteorian näkökulmasta käsittelen runokuvia metaforan kirjaimellisena aineksena.
Tutkielmani keskeinen johtopäätös on, että vertauskuvallisen kaksosuuden hahmottaminen tarinasta vaatii hypoteesina esittämäni tulkintakehyksen omaksumisen. Merkittävänä tutkimuksellisena löytönä pidän analyysini päätelmää, että runokuvat yhdessä voivat muodostaa metaforisen viittauksen siitä huolimatta, että runokuvalle ominaisinta on ilmentää konkreettista havaintoa. Vaikka vertauskuvallisen kaksosuuden voi nähdäkseni hahmottaa tarinasta intuitiivisesti, vasta tämä päätelmä perustelee sen.
Arkisten rutiinien toistosta rakentuvassa tarinassa bussia kuljettavan ja runoilevan päähenkilö Patersonin idoli Williams Carlos Williams tunnetaan imagismin edustajana. Imagismissa runon perusyksikkönä toimii runokuva, joka on ensisijaisesti ymmärrettävä kuvana ja ainoastaan toissijaisesti vertauskuvana; visualisoimisen ohella sillä pyritään konkreettiseen sanontaan. Päähenkilö luo arkisista ilmiöistä runoja, joiden konkreettiset ainekset hän poimii katseellaan ympäristöstä kuin ne runokuvina havaiten. Asetelma tarjoaa mielekkään lähtökohdan käsitellä tarinan konkreettisen kaksosuuden havaintoja runokuvina. Vuorovaikutusteorian näkökulmasta käsittelen runokuvia metaforan kirjaimellisena aineksena.
Tutkielmani keskeinen johtopäätös on, että vertauskuvallisen kaksosuuden hahmottaminen tarinasta vaatii hypoteesina esittämäni tulkintakehyksen omaksumisen. Merkittävänä tutkimuksellisena löytönä pidän analyysini päätelmää, että runokuvat yhdessä voivat muodostaa metaforisen viittauksen siitä huolimatta, että runokuvalle ominaisinta on ilmentää konkreettista havaintoa. Vaikka vertauskuvallisen kaksosuuden voi nähdäkseni hahmottaa tarinasta intuitiivisesti, vasta tämä päätelmä perustelee sen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]