Verkkokauppojen uudet lainsäädännölliset saavutettavuusvaatimukset : Case: Liikuntakeskusten verkkokauppa
Prusti, Tommi (2024)
Prusti, Tommi
2024
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121811353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121811353
Tiivistelmä
Ihmisten yhdenvertaisuuden edistäminen on tärkeä ja merkityksellinen asia digitalisoituvalle yhteiskunnalle. Täten Euroopan unioni on antanut jäsenvaltioilleen saavutettavuusdirektiivin vuonna 2016. Sen myötä myös Suomessa on säädetty kansallinen digipalvelulaki, joka on asettanut saavutettavuusvaatimukset useille julkisen sektorin digitaalisille palveluille. Lain vaatimukset käytännössä määrittää EN 301 549 -tekninen standardi, jossa viitataan verkkosisältöjen WCAG-ohjeistukseen. Uusi esteettömyysdirektiivi annettiin vuonna 2019 ja sen myötä myös Suomessa digipalvelulakia uudistettiin vuonna 2023. Tämän uudistuksen myötä lain piiriin tulee useita kuluttajille suunnattuja digitaalisia palveluita, joista yksi merkittävin on verkkokaupat. Uudistunutta lakia aletaan virallisesti soveltaa siirtymäajan jälkeen 28.06.2025 lähtien.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on selvittää digipalvelulain vaatimukset verkkokaupoille ja miten niiden lainmukaisuus voidaan varmistaa. Työn alussa perehdytään verkkokauppoihin, saavutettavuuteen, digipalvelulakiin ja sen muutoksiin. Sitten käsitellään saavutettavuustestauksen teoriaa, sillä verkkokauppojen lainmukaisuuden varmistaminen jatkossa tapahtuu käytännössä saavutettavuustestauksella. Tässä tutkimuksessa toteutetaan saavutettavuustestaus Confirma Softwaren tarjoamalle liikuntakeskusten verkkokaupalle, joka toimii esimerkkitapauksena. Testaus toteutetaan ihmisen tekemän manuaalisen testauksen ja automaattisten testaustyökalujen yhdistelmällä. Lisäksi verkkokauppaa testataan ruudunlukuohjelmalla ja käyttämällä pelkästään näppäimistöä. Testauksen tulosten kautta pystyy paremmin ymmärtämään millaisia saavutettavuusongelmat ovat verkkokaupoissa, ja mihin on hyvä kiinnittää huomiota tuotekehityksessä.
Lainsäädännön selvityksen ja saavutettavuustestauksen tulosten pohjalta laadittiin yritykselle kehityssuunnitelma. Tähän suunnitelmaan sisältyy toimenpiteet, miten yrityksessä uudistuva lainsäädäntö huomioidaan, mitä asiakastoimituksissa täytyy muistaa ja kuinka liikuntakeskusten verkkokaupan saavutettavuusongelmat korjataan. Tämän tutkimuksen avulla saavutettiin ymmärrys digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksista, herätettiin toivottua keskustelua konsernissa saavutettavuudesta, luotiin helposti toistettava testausprosessi tuotekehitykseen ja onnistuneesti muodostettiin tilannekuva liikuntakeskusten verkkokaupan kehitystarpeista.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on selvittää digipalvelulain vaatimukset verkkokaupoille ja miten niiden lainmukaisuus voidaan varmistaa. Työn alussa perehdytään verkkokauppoihin, saavutettavuuteen, digipalvelulakiin ja sen muutoksiin. Sitten käsitellään saavutettavuustestauksen teoriaa, sillä verkkokauppojen lainmukaisuuden varmistaminen jatkossa tapahtuu käytännössä saavutettavuustestauksella. Tässä tutkimuksessa toteutetaan saavutettavuustestaus Confirma Softwaren tarjoamalle liikuntakeskusten verkkokaupalle, joka toimii esimerkkitapauksena. Testaus toteutetaan ihmisen tekemän manuaalisen testauksen ja automaattisten testaustyökalujen yhdistelmällä. Lisäksi verkkokauppaa testataan ruudunlukuohjelmalla ja käyttämällä pelkästään näppäimistöä. Testauksen tulosten kautta pystyy paremmin ymmärtämään millaisia saavutettavuusongelmat ovat verkkokaupoissa, ja mihin on hyvä kiinnittää huomiota tuotekehityksessä.
Lainsäädännön selvityksen ja saavutettavuustestauksen tulosten pohjalta laadittiin yritykselle kehityssuunnitelma. Tähän suunnitelmaan sisältyy toimenpiteet, miten yrityksessä uudistuva lainsäädäntö huomioidaan, mitä asiakastoimituksissa täytyy muistaa ja kuinka liikuntakeskusten verkkokaupan saavutettavuusongelmat korjataan. Tämän tutkimuksen avulla saavutettiin ymmärrys digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksista, herätettiin toivottua keskustelua konsernissa saavutettavuudesta, luotiin helposti toistettava testausprosessi tuotekehitykseen ja onnistuneesti muodostettiin tilannekuva liikuntakeskusten verkkokaupan kehitystarpeista.