Lentokoneen jarrujen jäähdytyksen kehittäminen
Ahvenniemi, Riku (2025)
Ahvenniemi, Riku
2025
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121611276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121611276
Tiivistelmä
Jarrutuksen aikana kineettinen energia muunnetaan lämmöksi, mikä aiheuttaa merkittäviä lämpökuormia erityisesti keskeytetyissä lentoonlähdöissä suurilla matkustajalentokoneilla. Syntynyt lämpö on hallittava tehokkaasti, sillä ylikuumeneminen voi johtaa jarrujen tehon heikkenemiseen, rakenteellisiin vaurioihin ja turvallisuusriskeihin. Työssä perehdytään lentokoneen jarrujen jäähdytyksen nykytilaan, sen kehittämiseen ja uusien ratkaisujen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Työ suoritettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen vertaisarvioituja artikkeleita, konferenssijulkaisuja ja alan kirjallisuutta.
Työ tarkastelee ensin lentokoneen jarrutuksen ja jäähdytyksen perusteita, keskittyen jarrujärjestelmien rakenteeseen, toimintaperiaatteisiin ja materiaaleihin. Nykyiset jäähdytysratkaisut, kuten konvektio ja jarrutuulettimet, tarjoavat perustason lämmönhallinnan, mutta niillä on rajoituksia erityisesti suurissa lämpökuormituksissa. Lisäksi ylikuumentumisen riskit, kuten jarrujen tehon heikkeneminen ja hydraulinesteiden syttymisvaara, asettavat lisähaasteita nykyaikaisille jarrujärjestelmille.
Uusien jäähdytysratkaisujen kehitys tarjoaa uusia ratkaisuja lämmönhallinnan parantamiseksi. Työssä käsitellään muun muassa moottorista johdetun paineilman hyödyntämistä jäähdytyksessä sekä aerodynaamisesti optimoituja ilmanotto- ja ilmanpoistoratkaisuja. Näiden järjestelmien avulla voidaan vähentää ulkoisen jäähdytyslaitteiston tarvetta ja parantaa samalla lentokoneen kokonaistehokkuutta. Myös sähköiset jarrut, joissa perinteinen hydrauliikka korvataan sähköisillä toimilaitteilla, ovat nousseet potentiaaliseksi vaihtoehdoksi, joita on jo käytössä ilmailussa. Ne vähentävät huollon tarvetta, ovat kevyempiä ja tarjoavat paremman energiatehokkuuden.
Materiaalikehitys on keskeinen osa jäähdytyksen parantamista. Uudentyyppiset komposiitit tarjoavat parempaa lämmönkestävyyttä, vakaampaa kitkakerrointa ja pidempää käyttöikää verrattuna perinteisiin hiilikuitujarruihin. Lisäksi nanomateriaalit, kuten hiilinanoputket ja pii, osoittavat lupaavia tuloksia jarrujen kitka- ja kulutuskestävyyden parantamisessa. Näiden materiaalien avulla voidaan vähentää jarrujen massaa ja parantaa niiden suorituskykyä vaativissa olosuhteissa.
Työ esittää, että lentokoneiden jarrujen jäähdytyksen kehittämiseen tarvitaan monialainen lähestymistapa, joka yhdistää uudet teknologiat ja materiaalikehityksen. Näiden parannusten avulla voidaan pidentää jarrujen käyttöikää, lyhentää kääntöaikoja, vähentää huollon tarvetta ja parantaa lentoturvallisuutta.
Työ tarkastelee ensin lentokoneen jarrutuksen ja jäähdytyksen perusteita, keskittyen jarrujärjestelmien rakenteeseen, toimintaperiaatteisiin ja materiaaleihin. Nykyiset jäähdytysratkaisut, kuten konvektio ja jarrutuulettimet, tarjoavat perustason lämmönhallinnan, mutta niillä on rajoituksia erityisesti suurissa lämpökuormituksissa. Lisäksi ylikuumentumisen riskit, kuten jarrujen tehon heikkeneminen ja hydraulinesteiden syttymisvaara, asettavat lisähaasteita nykyaikaisille jarrujärjestelmille.
Uusien jäähdytysratkaisujen kehitys tarjoaa uusia ratkaisuja lämmönhallinnan parantamiseksi. Työssä käsitellään muun muassa moottorista johdetun paineilman hyödyntämistä jäähdytyksessä sekä aerodynaamisesti optimoituja ilmanotto- ja ilmanpoistoratkaisuja. Näiden järjestelmien avulla voidaan vähentää ulkoisen jäähdytyslaitteiston tarvetta ja parantaa samalla lentokoneen kokonaistehokkuutta. Myös sähköiset jarrut, joissa perinteinen hydrauliikka korvataan sähköisillä toimilaitteilla, ovat nousseet potentiaaliseksi vaihtoehdoksi, joita on jo käytössä ilmailussa. Ne vähentävät huollon tarvetta, ovat kevyempiä ja tarjoavat paremman energiatehokkuuden.
Materiaalikehitys on keskeinen osa jäähdytyksen parantamista. Uudentyyppiset komposiitit tarjoavat parempaa lämmönkestävyyttä, vakaampaa kitkakerrointa ja pidempää käyttöikää verrattuna perinteisiin hiilikuitujarruihin. Lisäksi nanomateriaalit, kuten hiilinanoputket ja pii, osoittavat lupaavia tuloksia jarrujen kitka- ja kulutuskestävyyden parantamisessa. Näiden materiaalien avulla voidaan vähentää jarrujen massaa ja parantaa niiden suorituskykyä vaativissa olosuhteissa.
Työ esittää, että lentokoneiden jarrujen jäähdytyksen kehittämiseen tarvitaan monialainen lähestymistapa, joka yhdistää uudet teknologiat ja materiaalikehityksen. Näiden parannusten avulla voidaan pidentää jarrujen käyttöikää, lyhentää kääntöaikoja, vähentää huollon tarvetta ja parantaa lentoturvallisuutta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]