Tieto ja laatu lukiossa : Case Tampereen kaupungin lukiot
Satola, Sini (2024)
Satola, Sini
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121611273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121611273
Tiivistelmä
Tampereen kaupungin strategian yhtenä painopisteenä on tiedolla johtaminen. Kaupungin tavoitteena on hyödyntää tietoa tehokkaammin päätöksenteossa sekä palvelujen, kuten koulupolkujen, kehittämisessä. Tampereella käynnistyi vuonna 2023 lukioiden laadun kehittämiseen tähtäävä projekti, joka pohjautuu valtakunnalliseen lukiokoulutuksen laatustrategiaan. Näistä lähtökohdista käynnistyi tarve tutkia tiedolla johtamista ja laatua Tampereen kaupungin lukioissa. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli muodostaa tilannekuva, joka auttaa ilmiön hahmottamisessa sekä tarjoaa pohjan jatkotoimenpiteille. Tiedolla johtaminen on lukiokontekstissa suhteellisen tuore käsite, mikä tekee tästä tutkimuksesta erityisen ajankohtaisen ja tarpeellisen.
Tämä tutkimus selvittää, millainen on tiedolla johtamisen ja laadun johtamisen suhde. Tiedolla johtamisella ja laatujohtamisella voidaan molemmilla nähdä tavoiteltavan organisaation parempaa suoriutumista. Lisäksi tutkimus pyrkii kuvaamaan tiedolla johtamisen nykytilaa tamperelaisissa lukioissa sekä selvittämään, millaisia kehitystarpeita tiedolla johtamiseen ja lukioiden laatutyöhön liittyy. Tutkimuksen aineisto on kerätty viiden lukiorehtorin ja yhden lukiohallinnon asiantuntijan teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustuloksia tuetaan teoreettisella viitekehyksellä, joka rakentuu tieto- ja laatujohtamisen käsitteistöstä sekä tunnetuista tieteellisistä malleista.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan tiedolla johtaminen ja laatujohtaminen ovat yhteydessä toisiinsa: Paikkansapitävä, ajantasainen ja olennainen tieto näyttäytyy avainasemassa siinä, että on mahdollista arvioida ja saavuttaa laatua. Tiedolla johtamisen visio ja prosessit eivät ole kuitenkaan vielä täysin jäsentyneitä tamperelaisissa lukioissa. Lukioiden laatutyö edistää kuitenkin myös tiedolla johtamisen tavoitteiden toteutumista. Osallistamisen, mittaamisen ja jatkuvan kehittämisen periaatteet tarjoavat hyvän pohjan rakentaa sekä laadulla että tiedolla johtamista.
Tämä tutkimus selvittää, millainen on tiedolla johtamisen ja laadun johtamisen suhde. Tiedolla johtamisella ja laatujohtamisella voidaan molemmilla nähdä tavoiteltavan organisaation parempaa suoriutumista. Lisäksi tutkimus pyrkii kuvaamaan tiedolla johtamisen nykytilaa tamperelaisissa lukioissa sekä selvittämään, millaisia kehitystarpeita tiedolla johtamiseen ja lukioiden laatutyöhön liittyy. Tutkimuksen aineisto on kerätty viiden lukiorehtorin ja yhden lukiohallinnon asiantuntijan teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustuloksia tuetaan teoreettisella viitekehyksellä, joka rakentuu tieto- ja laatujohtamisen käsitteistöstä sekä tunnetuista tieteellisistä malleista.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan tiedolla johtaminen ja laatujohtaminen ovat yhteydessä toisiinsa: Paikkansapitävä, ajantasainen ja olennainen tieto näyttäytyy avainasemassa siinä, että on mahdollista arvioida ja saavuttaa laatua. Tiedolla johtamisen visio ja prosessit eivät ole kuitenkaan vielä täysin jäsentyneitä tamperelaisissa lukioissa. Lukioiden laatutyö edistää kuitenkin myös tiedolla johtamisen tavoitteiden toteutumista. Osallistamisen, mittaamisen ja jatkuvan kehittämisen periaatteet tarjoavat hyvän pohjan rakentaa sekä laadulla että tiedolla johtamista.