Lastenelokuvan kauhut ja elokuvakasvatus
Kovanen, Marjo (2025)
Kovanen, Marjo
Tampereen yliopisto
2025
Media- ja viestintätutkimuksen ja esittävien taiteiden tohtoriohjelma - Media, Communication and Performing Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3746-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3746-9
Tiivistelmä
Lastenelokuvien ja muun lapsille suunnatun audiovisuaalisen kulttuurin kauhusisällöt herättävät usein keskustelua sekä mediassa että kasvattajien keskuudessa. Suomalaisen lastenelokuvan kauhuelementit ja niiden pedagoginen tarkastelu eivät kuitenkaan ole saaneet juurikaan akateemista huomiota. Tämän väitöstutkimuksen tavoitteena on sekä lisätä ymmärrystä lastenelokuvien kauhusisällöistä että hahmotella elokuvakasvatuksellista lähestymistapaa niihin. Tutkimus lähestyy lastenelokuvan kauhusisältöjä kulttuurisesta näkökulmasta, ja keskittymällä erityisesti suomalaisen lastenelokuvan kauhuelementteihin tutkimus myös laajentaa ymmärrystä kotimaisesta lastenelokuvasta.
Tutkimuksen päätutkimuskysymys, miten lastenelokuvan kauhuelementtejä voi käsitellä elokuvakasvatuksessa, toimii lähtökohtana tutkimuksessa tehtävälle lastenelokuvan kauhuelementtien käsitteellistämiselle. Väitöskirja muodostuu neljästä osatutkimuksesta, joiden pohjalta vastataan osatutkimuskysymyksiin, miten lastenelokuvan kauhuelementtejä voi analysoida ja miten kauhu toimii osana elokuvakasvatusta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa lähestytään suomalaisen lastenelokuvan kauhuelementtejä intertekstuaalisen analyysin avulla sekä hahmotellaan lähiluvun tuloksien pohjalta kauhuelementtien analyysimalli. Toisessa osatutkimuksessa keskitytään kuoleman kuviin 2000-luvun suomalaisessa lastenelokuvassa kauhun estetiikan topografian tarjoaman teoreettisen kehyksen avulla. Kolmannessa osatutkimuksessa tarkastellaan sekä lasten kauhukulttuuria että tapoja lähestyä kauhua koulussa. Neljännessä osatutkimuksessa selvitetään toimintatutkimuksellisella otteella, miten lasten kauhua voi lähestyä transkulttuurisesta näkökulmasta inklusiivisemman elokuvakasvatuksen kehittämiseksi.
Tutkimus täydentää kuvaa aikaisemmassa tutkimuksessa hahmotetusta lasten kauhusta angloamerikkalaisena alagenrenä. Tutkimustulokset osoittavat suomalaisen lastenelokuvan sisältävän monipuolisen intertekstuaalisuuden varaan rakennettuja kauhuelementtejä, jotka ovat osa kunnianhimoista lastenkulttuuria. Tutkimuksessa toteutettu lähiluvulle perustuva elokuvien intertekstuaalinen analyysi dialogisena prosessina edistää aktiivista katsojuutta, joka nousee tutkimuksessa esiin keskeisenä pedagogisena käytäntönä. Yhdistämällä intertekstuaalinen analyysi ja lähiluku monilukutaidon pedagogiikkaan, tutkimuksessa hahmottuu osallisuutta tukeva, oppijalähtöinen kehys kauhun lähestymiselle elokuvakasvatuksessa.
Tutkimusten tulosten perusteella voi esittää, että kauhuelementteihin liitettävät osallistavat käytänteet voivat vahvistaa oppijoiden omaa ääntä ja yhdistää elokuvakasvatuksen erilaisia orientaatioita. Tutkimus osoittaa lastenelokuvan kauhuelementtien moninaiset mahdollisuudet ja pedagogisen potentiaalin osana elokuvakasvatusta. Lastenelokuvan kauhuelementtien lähestyminen intertekstuaalisuuden ja monilukutaidon viitekehyksessä avaa uusia näkökulmia lastenelokuvan lisäksi myös muuhun lasten audiovisuaaliseen kulttuuriin ja siinä ilmeneviin kauhusisältöihin.
Tutkimuksen päätutkimuskysymys, miten lastenelokuvan kauhuelementtejä voi käsitellä elokuvakasvatuksessa, toimii lähtökohtana tutkimuksessa tehtävälle lastenelokuvan kauhuelementtien käsitteellistämiselle. Väitöskirja muodostuu neljästä osatutkimuksesta, joiden pohjalta vastataan osatutkimuskysymyksiin, miten lastenelokuvan kauhuelementtejä voi analysoida ja miten kauhu toimii osana elokuvakasvatusta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa lähestytään suomalaisen lastenelokuvan kauhuelementtejä intertekstuaalisen analyysin avulla sekä hahmotellaan lähiluvun tuloksien pohjalta kauhuelementtien analyysimalli. Toisessa osatutkimuksessa keskitytään kuoleman kuviin 2000-luvun suomalaisessa lastenelokuvassa kauhun estetiikan topografian tarjoaman teoreettisen kehyksen avulla. Kolmannessa osatutkimuksessa tarkastellaan sekä lasten kauhukulttuuria että tapoja lähestyä kauhua koulussa. Neljännessä osatutkimuksessa selvitetään toimintatutkimuksellisella otteella, miten lasten kauhua voi lähestyä transkulttuurisesta näkökulmasta inklusiivisemman elokuvakasvatuksen kehittämiseksi.
Tutkimus täydentää kuvaa aikaisemmassa tutkimuksessa hahmotetusta lasten kauhusta angloamerikkalaisena alagenrenä. Tutkimustulokset osoittavat suomalaisen lastenelokuvan sisältävän monipuolisen intertekstuaalisuuden varaan rakennettuja kauhuelementtejä, jotka ovat osa kunnianhimoista lastenkulttuuria. Tutkimuksessa toteutettu lähiluvulle perustuva elokuvien intertekstuaalinen analyysi dialogisena prosessina edistää aktiivista katsojuutta, joka nousee tutkimuksessa esiin keskeisenä pedagogisena käytäntönä. Yhdistämällä intertekstuaalinen analyysi ja lähiluku monilukutaidon pedagogiikkaan, tutkimuksessa hahmottuu osallisuutta tukeva, oppijalähtöinen kehys kauhun lähestymiselle elokuvakasvatuksessa.
Tutkimusten tulosten perusteella voi esittää, että kauhuelementteihin liitettävät osallistavat käytänteet voivat vahvistaa oppijoiden omaa ääntä ja yhdistää elokuvakasvatuksen erilaisia orientaatioita. Tutkimus osoittaa lastenelokuvan kauhuelementtien moninaiset mahdollisuudet ja pedagogisen potentiaalin osana elokuvakasvatusta. Lastenelokuvan kauhuelementtien lähestyminen intertekstuaalisuuden ja monilukutaidon viitekehyksessä avaa uusia näkökulmia lastenelokuvan lisäksi myös muuhun lasten audiovisuaaliseen kulttuuriin ja siinä ilmeneviin kauhusisältöihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4964]