Pienyrittäjien kustannuslaskennan haasteita kustannusten allokoinnissa ja tuotteiden hinnanmuodostuksessa
Lämsä, Emilia (2025)
Lämsä, Emilia
2025
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121411136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121411136
Tiivistelmä
Suurin osa suomalaisista yrityksistä on mikroyrityksiä, ja niiden merkitys kansantaloudelle on merkittävä. Yritykset tuottavat erilaisia tuotteita, ja tuotannossa syntyvät kustannukset vaikuttavat tuotteiden hinnoitteluun sekä yrityksen tulokseen. Kustannuslaskenta on työväline, jonka avulla hahmotetaan yritystoiminnassa syntyviä kustannuksia, ja sen tarkoitus on auttaa tuotteiden oikein hinnoittelussa. Kustannuslaskennan tutkimukset ovat viime vuosina lisääntyneet, ja pk-yrityksien kustannuslaskennan tutkiminen on alkanut kiinnostaa tutkijoita enenevissä määrin vuosituhannen taitteen jälkeen. Ennen tutkimukset ovat pitkälti keskittyneet suuriin ja keskisuuriin yrityksiin. Suurissa ja keskisuurissa yrityksissä kustannuslaskennan apuna on erilaiset kustannuslaskentamallit, mutta pienissä yrityksissä niiden käyttö on vähäisempää. Pienyrittäjät joutuvat usein tekemään kaiken kustannuslaskennan itse. Yhtä oikeaa tai yleisesti käytössä olevaa tapaa tehdä kustannuslaskentaa ei ole, vaan kustannuslaskennan toteutuminen on yrityskohtaista. Tämä on johtanut siihen, että jokaisella yrityksellä voi olla oma näkemyksensä kustannuksista ja niiden laskemisesta.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita pienyrittäjät kokevat kustannuslaskennassa, kun he määrittelevät ja allokoivat kustannuksia. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten kustannuslaskennan haasteet näkyvät tuotteiden hinnanmuodostuksessa. Tutkimus pyrkii selvittämään pienyrittäjien tuotannon kustannuksia, niiden laskentaa, haasteita sekä kustannusten roolia tuotteiden hinnanmuodostuksessa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui viisi pienyrittäjää, joiden yritystoiminta on muun muassa tilauskakkujen tekeminen. Tutkielman teoriaosuus tarkastelee kustannuslaskentaa, sen haasteita ja toteutumista yrityksissä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan kustannuslaskennan roolia tuotteen hinnanmuodostuksessa.
Tilaustuotteita tekevät pienyrittäjät määrittävät tuotannossa syntyviä kustannuksia. Lähes kaikki näistä pienyrittäjistä tekevät kustannuslaskennan itse. Resurssien puute ja kokemus siitä, että itse tuntee oman yritystoiminnan ovat syitä toteuttaa kustannuslaskentaa omatoimisesti. Tuotannossa syntyviä kustannuksia tunnistetaan hyvin, mutta osa kustannuksista on vaikea määrittää tuotteen loppukustannuksiin ja edelleen tuotteen loppuhintaan. Pienyrittäjille vaikeuksia tuottaa oman työn hinnoittelu sekä välillisten kustannusten allokoiminen. Tuotteiden kustannukset vaikuttavat tuotteiden hinnoitteluun. Tuotteista halutaan tietty kate, ja se yhdessä tuotekustannusten kanssa muodostaa tuotteen loppuhinnan. Lisäksi hinnoitteluun vaikuttaa raaka-aineiden hintojen nousu, lähialueen tuottajien hintataso ja oman työn laatu.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita pienyrittäjät kokevat kustannuslaskennassa, kun he määrittelevät ja allokoivat kustannuksia. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten kustannuslaskennan haasteet näkyvät tuotteiden hinnanmuodostuksessa. Tutkimus pyrkii selvittämään pienyrittäjien tuotannon kustannuksia, niiden laskentaa, haasteita sekä kustannusten roolia tuotteiden hinnanmuodostuksessa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui viisi pienyrittäjää, joiden yritystoiminta on muun muassa tilauskakkujen tekeminen. Tutkielman teoriaosuus tarkastelee kustannuslaskentaa, sen haasteita ja toteutumista yrityksissä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan kustannuslaskennan roolia tuotteen hinnanmuodostuksessa.
Tilaustuotteita tekevät pienyrittäjät määrittävät tuotannossa syntyviä kustannuksia. Lähes kaikki näistä pienyrittäjistä tekevät kustannuslaskennan itse. Resurssien puute ja kokemus siitä, että itse tuntee oman yritystoiminnan ovat syitä toteuttaa kustannuslaskentaa omatoimisesti. Tuotannossa syntyviä kustannuksia tunnistetaan hyvin, mutta osa kustannuksista on vaikea määrittää tuotteen loppukustannuksiin ja edelleen tuotteen loppuhintaan. Pienyrittäjille vaikeuksia tuottaa oman työn hinnoittelu sekä välillisten kustannusten allokoiminen. Tuotteiden kustannukset vaikuttavat tuotteiden hinnoitteluun. Tuotteista halutaan tietty kate, ja se yhdessä tuotekustannusten kanssa muodostaa tuotteen loppuhinnan. Lisäksi hinnoitteluun vaikuttaa raaka-aineiden hintojen nousu, lähialueen tuottajien hintataso ja oman työn laatu.