Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Joustavat ryhmittelyt alakoulun luokissa inkluusion näkökulmasta: Valtakunnallisen opettajille suunnatun kyselyn tuloksia

Valli, Annika (2024)

 
Avaa tiedosto
ValliAnnika.pdf (782.7Kt)
Lataukset: 



Valli, Annika
2024

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-16
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121311131
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin joustavien ryhmittelyiden käyttöä Tuettu -hanketta varten vuonna 2023 kerättyä aineistoa hyödyntäen. Esi- ja perusopetuksen tukea ollaan uudistamassa vuoden 2025 aikana, jonka vuoksi nykyisen tuen järjestämisen käytäntöjä sekä resurssien jakautumista tulisi ymmärtää entistä monipuolisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erilaisilla luokilla käytetään joustavia ryhmittelyitä ja mitkä luokkaan ja opettajaan liittyvät tekijät selittävät niiden käyttöä. Tutkimustehtävänä oli vahvistaa ymmärrystä joustavien ryhmittelyiden käytöstä tukimuotona ja niiden roolista osana inklusiivisen oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Ymmärrys joustavien ryhmittelyiden käytöstä voi edistää niiden tehokkaampaa ja tasa-arvoisempaa hyödyntämistä.
Joustavat ryhmittelyt on määritetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa yhdeksi tuen järjestämisen tukikeinoksi. Ryhmittely voi käytännössä perustua esimerkiksi taitoihin, kokeista suoriutumiseen tai sosiaalisiin tarpeisiin. Kansainvälisesti erityisesti tasoryhmittelyt ovat herättäneet keskustelua tasa-arvon ja tehokkuuden välisestä jännitteestä. Suomessa tasoryhmät kiellettiin vuoden 1985 opetussuunnitelmassa inkluusion vastaisina.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Tuettu -hankkeen vuonna 2023 kyselylomakkeella kerättyä aineistoa, joka sisälsi vastauksia 161 opettajalta. Aineistossa oli myös avokysymyksiä, joiden avulla opettajat kuvailivat joustavien ryhmittelyiden käyttöä laadullisesti. Aineisto analysoitiin monimenetelmällisesti, laadullisia ja määrällisiä analyysimenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan joustavien ryhmittelyiden käyttöä selitti tilastollisesti merkitsevästi tukea saavien oppilaiden määrä luokalla, ja näin ollen myös erityisluokka luokkatyyppinä. Lisäksi opettajan myönteinen asenne selitti joustavien ryhmittelyiden käyttöä. Tutkimus vahvisti joustavien ryhmittelyiden jakamista luokkien välisiin ja luokan sisäiseen ryhmittelytyyppiin, sillä nämä erosivat käytänteiltään toisistaan. Tasoryhmien käyttö oli yleistä, minkä todettiin haastavan inkluusion toteutumista, mikäli ryhmät ovat pysyviä eikä oppilaiden liikkuvuus ryhmien välillä toteudu. Yleisopetuksen luokkien opettajat kuvailivat resursseja paljon, mikä saattaa viitata siihen, että riittävät resurssit tukevat joustavien ryhmittelyiden käyttöä, ja näin ollen mahdollistavat tuen toteutumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste