Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Managing Customer Success : Management accounting development for understanding and measuring value-in-use

Tiitola, Vesa (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3741-4.pdf (6.350Mt)
Lataukset: 



Tiitola, Vesa
Tampere University
2025

Teknis-taloudellinen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-01-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3741-4
Tiivistelmä
Jokainen yritys on kiinnostunut siitä, mitä heidän asiakkaansa pitävät arvokkaana, sillä asiakkaiden arvokäsitys on olennainen osa sekä heidän ostopäätöstään että tuotteiden ja palveluiden käyttöä. Asiakkaan odotus käyttöarvosta ei aina kuitenkaan realisoidu onnistuneena kokemuksena käyttöarvosta. Asiakkaan onnistumisen varmistamiseksi toimittajayrityksen tulisi ymmärtää mitä heidän asiakkaansa pitävät arvokkaana, ja auttaako heidän tuotteensa tai palvelunsa käyttäminen todella asiakasta menestymään. Käyttöarvokonseptin epämääräisyys on kuitenkin ongelma sen mittaamiselle, eikä käyttöarvon kirjallisuus ei anna toimittajille riittäviä työkaluja asiakkaiden käyttöarvon mittaamiseen, jotta he voisivat auttaa asiakkaitaan johtamaan sitä.

Tämä väitöskirja tarjoaa laskentatoimen näkökulman käyttöarvon mittaamiseen tarkastelemalla käyttöarvon toteutumista. Näin väitöskirja tarjoaa toimittajayrityksille menetelmät ymmärtää erilaisia motivaatioita käytön perustana, käytöstä aiheutuvia seuraamuksia, sekä yksittäisten toimijoiden arvokokemuksia tällaisesta käytöstä. Linssin tarkoituksena on antaa ääni sekä käyttöarvon objektiivisille että subjektiivisille näkökulmille. Tätä varten väitöskirja selvittää miten käyttöarvo realisoituu ja käsitetään, sekä miten käyttöarvon mittaamista voidaan kehittää.

Tämä väitöskirja käyttää monimenetelmällistä tutkimusotetta, jossa laadulliset menetelmät tarkastelevat käyttöarvon subjektiivisia ja määrälliset menetelmät sen objektiivisia näkökulmia. Aineiston keruu perustuu ensisijaisesti kuuden vuoden (2017–2022) tapaustutkimukselle, jossa väitöskirjatutkija tarkasteli lääkeannostelurobottien vaikuttavuutta kotihoidossa hyödyntäen interventionistista tutkimusotetta. Osana laadullisia menetelmiä, väitöskirjatutkija osallistui tapaamisiin, haastatteli hoitajia, seurasi kotihoidon käyntejä ja järjesti tilaisuuksia toimittajan ja asiakkaan edustajien kanssa koskien määrällisten analyysien tuloksia. Nämä määrälliset analyysit tarkastelivat muutosta käyntikuormituksessa robottien käyttöönoton ympärillä hyödyntäen kotihoidon käyntikirjausaineistoa. Interventionistisessa hengessä väitöskirjatutkijan fasilitoimissa tilaisuuksissa tarkasteltiin saavutettua käyttöarvoa sekä luotiin yhdessä tapoja johtaa tätä käyttöarvoa. Ensisijaisen tapaustutkimuksen tukena on toinen seulontateknologian vaikuttavuutta sairaaloissa ja laboratorioissa tarkasteleva tapaustutkimus, sekä temaattisia haastatteluita johdon laskentatoimen roolista osana yrityksen päätöksentekoa.

Ensimmäisenä löydöksenä väitöskirja tekee erottelun objektiivisen muutoksen ja subjektiivisen (sekä odotetun että koetun) käyttöarvokäsityksen välillä. Se jalkauttaa konseptin ‘objektiivinen muutos’ tunnistaakseen, että on olemassa objektiivinen maailma, jossa toimijat siirtyivät käyttämään tuotetta tai palvelua, mutta jota yksikään toimija ei kuitenkaan täysin pysty havainnoimaan. Lisäksi objektiivinen muutos ei ole sellaisenaan arvokas, vaan toimijat mieltävät ja arvottavat sen subjektiivisesti. Nämä subjektiiviset käyttöarvokäsitykset ovat ihmistoimijoiden henkilökohtaisia tapoja arvottaa tuote tai palvelu sen mahdollistaman objektiivisen muutoksen kautta. Organisaatiot eivät siis itse koe arvoa, vaan muodostavat kollektiivisia selvityksiä arvosta ymmärtääkseen muutosta ja sen yksilöllisiä arvokäsityksiä.

Toisena löydöksenä tällaisella kahtiajaolla on vaikutuksia käyttöarvon mittaamiselle. Ihmisten subjektiiviset käyttöarvokäsitykset eivät välttämättä ole linjassa toistensa kanssa eivätkä välttämättä pohjaudu objektiiviselle muutokselle. Iteratiivinen johdon laskentatoimen kehittäminen pyrkii kollektiivisten käyttöarvoselvityksien parantamiseen kuvaamalla objektiivista muutosta ja havainnollistamalla sen subjektiivisia käyttöarvokäsityksiä. Tällä tavoin se voi auttaa toimijoita ymmärtämään muutosta ja toistensa arvokäsityksiä, sekä johtaa muutosta kohti nykyistä kollektiivisesti parempana nähtyä vaihtoehtoista käyttöä.

Tutkimuksen löydöksillä on kaksi kontribuutiota käyttöarvon ja johdon laskentatoimen kirjallisuudelle. Ensiksi asiakasarvokirjallisuudelle tuore kahtiajako muutokseen ja yksilöllisiin arvokäsityksiin sitoo konseptuaalisesti yhteen arvon objektiiviset ja subjektiiviset näkökulmat. Toiseksi väitöskirja tarjoaa puuttuvan johdon laskentatoimen kehittämisen näkökulman käyttöarvon mittaamiseen tueksi. Lisäksi väitöskirja näyttää metodologisesti kuinka interventionistisen tutkimuksen ja pragmaattisen konstruktivismin kombinaatio on kyvykäs tutkimusote käyttöarvon syntymisen tutkimiseksi, varsinkin kun laadullisia menetelmiä käytetään arvokokemuksien havainnollistamiseksi ja määrällisiä objektiivisen muutoksen kuvaamiseksi. Käytännön näkökulmasta väitöskirja auttaa toimittajayrityksiä tunnistamaan ja ymmärtämään ristiriitoja eri henkilöiden arvokäsityksissä. Tämä tarjoaa heille mahdollisuuksia auttaa asiakkaita onnistumaan johtamalla käyttöarvoa ja ymmärtäen objektiivista muutosta sekä eri henkilöiden odotettua ja koettua käyttöarvoa paremmin.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5022]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste