Uudisasuntokohteiden myyntihinnastoissa esitetyt myyntiehdot : Tapauksena pääkaupunkiseudunasuntorakennuttajien riskienhallinta myyntiehtojen kautta
Lönnrot, Tuija (2025)
Lönnrot, Tuija
Tampereen yliopisto
2025
Rakennetun ympäristön tohtoriohjelma - Doctoral Programme in the Built Environment
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3739-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3739-1
Tiivistelmä
Asuntorakennuttajan uudisasuntokohteiden myyntiehtoihin sisältyy riskejä, niin kuin kaikkeen muuhunkin liiketoimintaan. Myyntiehdoilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan asuntorakennuttajien uudisasuntokohteiden myyntihinnastoissa esitettyjä ehtoja.
Jotta asuntorakennuttaja pääsee taloudellisiin tavoitteisiinsa, kuten kannattavuuden, kassavirran ja tuottavuuden maksimointiin, liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseen, sitoutuneen pääoman ja vieraan pääoman tarpeen minimointiin sekä nopeaan pääoman kierrättämiseen, asuntorakennuttajan on mietittävä myös uudisasuntokohteiden myyntiehtojen kautta riskienhallintaa. Asuntorakennuttajan uudisasuntokohteiden myyntiehdoissa tasapainoillaan uudisasuntojen houkuttelevuuden ja asuntorakennuttajan riskinkantohalukkuuden välillä. Muita toimijoita asuntorakennuttajan lisäksi liittyen uudisasuntokohteiden myyntiehtoihin ovat kuluttajaostaja, yksityissijoittaja, rahoittajapankki, tontin omistaja ja taloyhtiö yhteiskuntaa unohtamatta.
Tutkimuksen käytännönläheisenä tavoitteena on ollut selvittää, millaisia myyntiehtoja asuntorakennuttajat käyttävät uudisasuntokohteissaan Suomessa, pääosin myyntihinnastoissa. Myytävien uudisasuntokohteiden myyntiehtojen riskien kartoittaminen eri toimijoille, etenkin asuntorakennuttajille, kuluttajaostajille ja yksityissijoittajille sekä asuntorakennuttajan myyntiehtojen riskienhallinnan selvittäminen ovat toisena päätavoitteena.
Ensimmäinen päätutkimuskysymys on, millaisia myyntiehtoja asuntorakennuttajat käyttävät uudisasuntokohteiden markkinoinnissa. Myös asuntorakennuttajan tukitoimien kartoittaminen ja vuosien 2014 ja 2020 myyntiehtojen vertaaminen ovat tutkimuksen kohteina. Toinen päätutkimuskysymys on, mitä riskejä myyntiehtoihin sisältyy ja mitä riskejä asuntorakennuttaja yrittää hallita myyntiehtojen avulla. Yksi selvitettävä asia on myös, kuka kantaa myyntiehtojen riskit viime kädessä sekä voiko riskin kantaja vaikuttaa negatiivisen riskin seuraukseen.
Valittu tutkimusstrategia on monimenetelmällinen (Mixed Methods), ja se on pääosin empiirinen. Keskeinen tutkimusaineisto on tutkijan keräämät asuntojen myyntihinnastot ja muu markkinointiaineisto vuosilta 2014 ja 2020. Tutkija on myös haastatellut asuntorakennuttajia ja asiantuntijoita sekä toteuttanut asuntorakennuttajille suunnatun kyselyn. Tutkimus sisältää myös konstruktiivisen osion koskien myyntiehtoihin liittyviä riskejä. Se testattiin asuntorakennuttajilta saadulla palautteella.
Myyntiehtoja löytyi 57 kappaletta, joista erilaisia tukitoimia oli 11 kappaletta. Vuoden 2014 ja 2020 välillä myyntiehdoissa oli eroja. Myyntiehdot monipuolistuivat vuoteen 2020 mennessä, etenkin tonttiratkaisujen takia. Toisaalta taloyhtiölainoissa näkyi yksi- puolistumista vuodesta 2014 vuoteen 2020. Asuntorakennuttajan uudisasuntokohteiden myyntiehtojen riskienhallinnassa asuntorakennuttaja siirsi sopimusten kautta riskejä usein ostajalle. Tukitoimissa taas asuntorakennuttaja otti itse riskit kantaakseen. Myyntiehtojen informatiivisuus ja läpinäkyvyys myyntihinnastoissa vaihteli paljon. Myös myyntiehtojen hahmottaminen ja vertailtavuus oli haasteellista jo yksin myyntiehtojen suuren lukumäärän takia, mutta myös myyntiehtojen jäsentelemättömyyden ja kirjavuuden takia. Osassa myyntiehtoja oli joustavuutta, mutta myös joustamattomuutta. Asuntorakennuttajien taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi asuntorakennuttajien täytyi myös miettiä myyntiehtojen riskienhallintaa.
Vaihtelu myyntiehdoissa on suurta sekä eri asuntorakennuttajien välillä että asuntorakennuttajien uudisasuntokohteiden välillä. Sen sijaan myyntiehtojen valinnaisuus on suppeaa eli myyntiehdot ovat pitkälle säänneltyjä asuntorakennuttajan toimesta. Ostajan vaikutusmahdollisuudet myyntiehtoihin ovat vähäiset.
Jotta asuntorakennuttaja pääsee taloudellisiin tavoitteisiinsa, kuten kannattavuuden, kassavirran ja tuottavuuden maksimointiin, liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseen, sitoutuneen pääoman ja vieraan pääoman tarpeen minimointiin sekä nopeaan pääoman kierrättämiseen, asuntorakennuttajan on mietittävä myös uudisasuntokohteiden myyntiehtojen kautta riskienhallintaa. Asuntorakennuttajan uudisasuntokohteiden myyntiehdoissa tasapainoillaan uudisasuntojen houkuttelevuuden ja asuntorakennuttajan riskinkantohalukkuuden välillä. Muita toimijoita asuntorakennuttajan lisäksi liittyen uudisasuntokohteiden myyntiehtoihin ovat kuluttajaostaja, yksityissijoittaja, rahoittajapankki, tontin omistaja ja taloyhtiö yhteiskuntaa unohtamatta.
Tutkimuksen käytännönläheisenä tavoitteena on ollut selvittää, millaisia myyntiehtoja asuntorakennuttajat käyttävät uudisasuntokohteissaan Suomessa, pääosin myyntihinnastoissa. Myytävien uudisasuntokohteiden myyntiehtojen riskien kartoittaminen eri toimijoille, etenkin asuntorakennuttajille, kuluttajaostajille ja yksityissijoittajille sekä asuntorakennuttajan myyntiehtojen riskienhallinnan selvittäminen ovat toisena päätavoitteena.
Ensimmäinen päätutkimuskysymys on, millaisia myyntiehtoja asuntorakennuttajat käyttävät uudisasuntokohteiden markkinoinnissa. Myös asuntorakennuttajan tukitoimien kartoittaminen ja vuosien 2014 ja 2020 myyntiehtojen vertaaminen ovat tutkimuksen kohteina. Toinen päätutkimuskysymys on, mitä riskejä myyntiehtoihin sisältyy ja mitä riskejä asuntorakennuttaja yrittää hallita myyntiehtojen avulla. Yksi selvitettävä asia on myös, kuka kantaa myyntiehtojen riskit viime kädessä sekä voiko riskin kantaja vaikuttaa negatiivisen riskin seuraukseen.
Valittu tutkimusstrategia on monimenetelmällinen (Mixed Methods), ja se on pääosin empiirinen. Keskeinen tutkimusaineisto on tutkijan keräämät asuntojen myyntihinnastot ja muu markkinointiaineisto vuosilta 2014 ja 2020. Tutkija on myös haastatellut asuntorakennuttajia ja asiantuntijoita sekä toteuttanut asuntorakennuttajille suunnatun kyselyn. Tutkimus sisältää myös konstruktiivisen osion koskien myyntiehtoihin liittyviä riskejä. Se testattiin asuntorakennuttajilta saadulla palautteella.
Myyntiehtoja löytyi 57 kappaletta, joista erilaisia tukitoimia oli 11 kappaletta. Vuoden 2014 ja 2020 välillä myyntiehdoissa oli eroja. Myyntiehdot monipuolistuivat vuoteen 2020 mennessä, etenkin tonttiratkaisujen takia. Toisaalta taloyhtiölainoissa näkyi yksi- puolistumista vuodesta 2014 vuoteen 2020. Asuntorakennuttajan uudisasuntokohteiden myyntiehtojen riskienhallinnassa asuntorakennuttaja siirsi sopimusten kautta riskejä usein ostajalle. Tukitoimissa taas asuntorakennuttaja otti itse riskit kantaakseen. Myyntiehtojen informatiivisuus ja läpinäkyvyys myyntihinnastoissa vaihteli paljon. Myös myyntiehtojen hahmottaminen ja vertailtavuus oli haasteellista jo yksin myyntiehtojen suuren lukumäärän takia, mutta myös myyntiehtojen jäsentelemättömyyden ja kirjavuuden takia. Osassa myyntiehtoja oli joustavuutta, mutta myös joustamattomuutta. Asuntorakennuttajien taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi asuntorakennuttajien täytyi myös miettiä myyntiehtojen riskienhallintaa.
Vaihtelu myyntiehdoissa on suurta sekä eri asuntorakennuttajien välillä että asuntorakennuttajien uudisasuntokohteiden välillä. Sen sijaan myyntiehtojen valinnaisuus on suppeaa eli myyntiehdot ovat pitkälle säänneltyjä asuntorakennuttajan toimesta. Ostajan vaikutusmahdollisuudet myyntiehtoihin ovat vähäiset.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]