Tiimityön merkitys ja sitä haastavat tekijät suomalaisessa varhaiskasvatuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus vuosina 2022-2024 tehtyihin tutkimuksiin
Karjala, Veera; Utriainen, Emma (2024)
Karjala, Veera
Utriainen, Emma
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121110999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121110999
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli koota yhteen mitä tietoa tiimityön merkityksestä ja sitä haastavista tekijöistä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on tutkimuksissa tuotettu vuosina 2022–2024. Tiimityö varhaiskasvatuksessa on tärkeä osa varhaiskasvatusta, sillä kaikki toiminta varhaiskasvatuksen ammattilaisten työstä tapahtuu osana tiimiä. Tiimityöllä on selkeä vaikutus lapsiin sekä lapsiryhmään.
Tutkimuksemme on tehty systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Asetimme kaksi tutkimuskysymystä, joista ensimmäinen tarkastelee tiimityön merkitystä ja toinen tiimityötä haastavia tekijöitä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta eri tietokannasta syyskuussa 2024. Aineisto koostui neljästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joista kolme olivat laadullisia tutkimuksia ja yksi määrällinen. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysin avulla vertailemalla tutkimusaineistoja keskenään etsien niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia.
Tutkimusaineistomme tutkimusten tulokset tiimityön merkityksestä korostuivat niin varhaiskasvatuksen toiminnassa, kuin tiimin jäsenten työhyvinvoinnissa, joka ulottui myös työntekijän vapaa-aikaan. Puolestaan tiimityötä haastavina tekijöinä aineistosta nousivat esiin ajan, johtamisen ja koulutuksen puute, sekä tilat. Tutkimuksemme antaa lisätietoa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta tiimityöstä sekä sitä haastavista tekijöistä. Nämä löydökset voivat tukea tiimityön kehittämistä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksemme on tehty systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Asetimme kaksi tutkimuskysymystä, joista ensimmäinen tarkastelee tiimityön merkitystä ja toinen tiimityötä haastavia tekijöitä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta eri tietokannasta syyskuussa 2024. Aineisto koostui neljästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joista kolme olivat laadullisia tutkimuksia ja yksi määrällinen. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysin avulla vertailemalla tutkimusaineistoja keskenään etsien niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia.
Tutkimusaineistomme tutkimusten tulokset tiimityön merkityksestä korostuivat niin varhaiskasvatuksen toiminnassa, kuin tiimin jäsenten työhyvinvoinnissa, joka ulottui myös työntekijän vapaa-aikaan. Puolestaan tiimityötä haastavina tekijöinä aineistosta nousivat esiin ajan, johtamisen ja koulutuksen puute, sekä tilat. Tutkimuksemme antaa lisätietoa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta tiimityöstä sekä sitä haastavista tekijöistä. Nämä löydökset voivat tukea tiimityön kehittämistä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]