Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poliitikon henkilöbrändin rakentuminen Instagramissa ja viestipalvelu X:ssä : Laadullinen sisällönanalyysi Riikka Purran strategioista henkilöbrändin luomisessa

Tiihonen, Linda (2025)

 
Avaa tiedosto
TiihonenLinda.pdf (1.254Mt)
Lataukset: 



Tiihonen, Linda
2025

Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121010951
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut tapaa, jolla niin kansalaiset kuin itse poliitikotkin osallistuvat politiikkaan ja ilmaisevat mielipiteitään. Sosiaalinen media tarjoaakin väylän, jonka kautta voidaan helposti jakaa omia näkemyksiä, keskustella ajankohtaisista aiheista sekä vaikuttaa julkisen keskustelun suuntaan. Poliitikkoja voidaan siis seurata sosiaalisen median välityksellä, ja heihin voidaan luoda yhteys mediavälitteisesti tutuilla alustoilla. Poliitikot voidaan sosiaalisessa mediassa nähdä, tilanteesta riippuen, lähestyttävämpänä, kuin esimerkiksi perinteisessä mediassa. On siis tärkeää tutkia sitä, miten poliittinen henkilöbrändi rakentuu sosiaalisessa mediassa.

Tutkielman lähtökohtana oli halu ymmärtää sosiaalisessa mediassa poliitikkojen ympärille muodostuvan henkilöbrändin rakentamisessa käytettyjä strategioita. Tässä tutkimuksessa aihetta lähestytään analysoimalla paljon julkisuudessa sekä korkeassa valta-asemassa olevan poliitikon Riikka Purran Instagram- ja X-julkaisuja. Tavoitteena oli siis hahmottaa, millaisia viestinnällisiä strategioita Riikka Purra käyttää Instagramissa ja X-viestipalvelussa henkilöbrändinsä rakentamisessa.

Tutkielman aineistona ovat Riikka Purran Instagram- ja X-tilin julkaisut. Instagramissa julkaistut kuvat käsittelevät tavallista arkea ja X:ssä julkaistut tviitit käsittelevät poliittisia aiheita, etenkin vaaleja. Aineisto on kerätty Riikka Purran Instagramista aikaväliltä 2015–2024 ja X:stä vuoden 2023 huhtikuun sekä vuoden 2024 syyskuun väliltä. Lähestyn aineiston julkaisuja laadullisen sisällönanalyysin keinoin käyttämällä aineiston tukena myös ennalta aseteltua analyysikehystä. Aineisto sisältää niin kuvia kuin tekstiä, joiden yhtäaikaiseen analysointiin sisällönanalyysi soveltuu hyvin.

Laadullinen sisällönanalyysini osoittaa Riikka Purran tukeutuvan neljään strategiseen ulottuvuuteen, joita ovat johdonmukaisuus, läheisyys, tavallisuus ja välittömyys. Riikka Purran viestintä on monella tavalla linjassa henkilöbrändin rakentamisen keskeisten periaatteiden kanssa ja viestinnässä käytetyillä strategioilla on suuri merkitys henkilöbrändin rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Tulokset osoittavat, että poliittinen henkilöbrändi voi vahvistua sosiaalisessa mediassa käytettyjen viestinnällisten strategioiden myötä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste